Tollerne ba raskt om bistand fra Statens Vegvesen da de fikk se hvordan den polske varebilen så ut. Det mest spesielle var kanskje baksetet som var bygget av treplanker.
– Det var det hjemmesnekra baksetet som gjorde at de fikk plass til tre stykker i varerommet, sier Geir Thomas Finstad i Statens Vegvesen.
For i varebilen var det fem stykker, selv om det bare var tillatt med to.
Dette var feilene Statens Vegvesen fant:
- For mange passasjerer. Varebilen kunne ha to passasjerer, men det var fem stykker i bilen.
- I varerommet var det bygget et baksete av treplanker, noe som slett ikke er godkjent.
- Varebilen hadde en overlast på 46 prosent. Tillatt totalvekt var 2.600 kilo, mens varebilen var lastet med 3.800 kilo.
- Diverse tekniske mangler.
Sjåføren ble anmeldt til politiet.
Livsfarlig
Geir Thomas Finstad, som er fagleder i Utekontrollen i Statens Vegvesen, region øst, sier varebilen var meget trafikkfarlig, både for de i bilen og for andre trafikanter.
– Å lage sånne sitteinnretninger er jo livsfarlig for de som sitter inne i bilen. Og når de kjører med så stor overlast også, så blir hele varebilen veldig ustabil. Verken bremser eller styring er teknisk beregnet på det, sier Finstad.
Sjåføren i varebilen er nå anmeldt til politiet for alle forholdene. Det er foreløpig uklart hva straffen vil bli.
– Det var ganske mye som var galt, ja, med både bil og passasjerer, sier Geir Thomas Finstad i Statens Vegvesen.