De to siste årene har tollere hatt mulighet til å bruke blålys i sin jobbvirksomhet i Kongsvinger- og Svinesund-traktene.
Og etter to år med blålys og sirener langs svenskegrensene i Hedmark og Østfold blir dette nå en fast ordning for hele landet.
Regjeringen har fremmet forslaget, førstkommende fredag skal saken behandles i Finanskomiteen, og den skal opp i Stortinget 19. juni. Siden støttepartiene Venstre og KrF støtter regjeringens forslag, har man et klart flertall i Stortinget.
Den nye ordningen vil tre i kraft 1. juli.
Les også:
– Tryggere for oss og publikum
Tolldirektoratet har konkludert med at blålys gjør tollvesenet mer effektive og sikkerheten blir bedre både for vanlige trafikkanter og tollvesenets folk. Geir Magne Grundtjernlien, tollinspektør i Kongsvinger, har prøvd ut blålysene langs grensa i Hedmark i to år, og hans erfaring er den samme:
– For vår del så synes vi i trafikkbildet, og folk forstår at her er det noe som skjer, at vi er en offentlig etat som kontrollerer. Det blir tryggere for oss langs veien. Og publikum senker farten når de forstår hva som skjer, og de er mer varsomme, sier Grundtjernlien.
Se video:
– Fremstår mer profesjonelt
Flere av tollvesenets biler i Kongsvinger er nå utstyrt med blålys. Men uten blålys var det det ikke så enkelt å kontrollere og stoppe biler som tollvesenet hadde mistanke til:
– Da måtte vi opprette stopp-poster, og forsøke å stoppe med stopp-spak. Eller så lå vi bak bilene og så stakk vi en Maglite-lykt med rødtut i vinduet eller blinket med lysene, og det er ikke seriøst. Vi fremstår mye mer profesjonelt nå, sier Morten Nystuen, kontorsjef ved Kongsvinger tollstasjon.
Han sier at Tollvesenet også er blitt mer effektive etter at man satte i gang prøveprosjektet:
– Vi er ute langs grensen hver dag, og utrykningskjøring kombinert med kameraer gjør at vi er mye mer effektive nå.
NB: På andre siden av grensen har blålys vært vanlig svært lenge. Svenske tollere har nemlig hatt blålys i snart 20 år, finnene enda lenger.