- Denne saken her helt ny for oss, men vi er generelt bekymret for konkurransesituasjonen i meierimarkedet, og vil se nærmere på hva som er skjedd i forholder mellom Rema 1000, Tine og Synnøve Finden, sier informasjonssjef Signe Horn i Konkurransetilsynet til NTB.
Hardt ut
Rema 1000 har valgt Tine framfor Synnøve Finden.
Synnøve Finden gikk tirsdag hardt ut mot Rema og Tine etter å ha mistet leveransene til Rema 1000. Selskapet hevder at oppsigelsen av avtalen skjedde uten at reelle forhandlinger om neste års avtale ble gjennomført.
Dette representerer nærmere 80 millioner kroner i tapt omsetning for Synnøve Finden i 2005 og Tine overtar nå dette volumet.
- Med basis i det faktum at vi er konkurransedyktige hos de andre kjedene, antar vi at Tine har brukt et betydelig millionbeløp for å sikre seg total dominans på ost i Rema 1000. Vår umiddelbare vurdering er at dette bør konkurransemyndighetene kanskje se nærmere på, sier administrerende direktør i Synnøve Finden, Dag Swanstrøm.
Spent
Han mener det er betenkelig at Tine, som både er markedsregulator og kommersiell aktør, beveger seg i grenseland for hva som burde vært tillatt ut fra et konkurransemessig ståsted.
Swanstrøm mener Tine synes å være villig til å bruke rå makt for å overta markedsandeler.
- Vi venter i spenning på hvordan konkurransemyndighetene velger å vurdere denne saken. Det vil ha stor betydning for konkurranseforholdene i det norske meierimarkedet, sier Swanstrøm.
Synnøve Finden introduserte sin gulost i 1996, og har hatt Rema 1000 som kunde i ni år.