Planene om den nye skysstasjonen ble lagt fram i Hamar onsdag formiddag. Det var konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, og sjef i Rom eiendom, Sigrid Horn, som la fram planene for Hamar stasjon.
Bygging av den nye skysstasjonen begynner i 2014. Trasévalget er ikke avgjort.
Ikke nei til tunnel
Folkeaksjon: «Vi som vil ha jernbanen i tunnel i Hamar» frykter at NSB tar avgjørelser uten å høre hva de mener.
De var til stede under onsdagens møte, men følte seg forbikjørt da de skjønte at NSB hadde bestemt seg før de fikk høre innlegget fra Folkeaksjonen.
De frykter at det ikke blir noen togtunnel, siden NSB satser tungt på en skysstasjon der jernbanestasjonen allerede ligger i dag.
Kommunikasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket, sier at bygginga av ny skysstasjon, IKKE betyr at det ikke blir jernbanetunnel i Hamar.
– Framtidig jernbanetrase gjennom Hamar by er ikke avklart. Den avklaringa samarbeider vi med Hamar kommune om, sier han.
Ifølge Skarpen vet ingen når en slik utbygging vil skje.
– I mellomtiden er det viktig å løse dagens behov med skysstasjon. Derfor er tunnel og skysstasjon to separate saker. En skysstasjon vil komme på plass lenge før en eventuell ny trase, sier han.
Ikke stoppe
Ordfører Morten Aspeli (Ap) sier det aldri har vært på dagsordenen å stoppe arbeidet med skystasjonen.
– Og så må en ikke blande sammen en utbygging av skysstasjonen og utbygginga av dobbeltspor. Trasevalget skal utredes gjennom en kommunedelplan, sier Aspeli.
Aspeli opplyser at det kan ikke kommunen starte med før Nasjonal Transportplan blir vedtatt i Stortinget før sommeren.
Aspeli understreker at det er langt fram, og at man må gjøre noe med skystasjonen i mellomtiden.
- LES MER:
- LES MER:
- LES MER: