Denne uka har Vegvesenet gjennomført to storkontroller ved svenskegrensa. Vel 800 vogntog er kontrollert, og av disse er det de østeuropeiske som har best dekk.
Bra dekk, uerfarne sjåfører
– Hvor bruker du å oppbevare kjettingene, spør vegkontrollør Jørn Erik Smørbøl.
Han forteller at han bare bruker å kjøre til Oslo langs E6, og at han på den strekningen ikke har hatt bruk for sånt. Denne gangen skal han riktignok kjøre til Dokka, men dit kjører han ikke vanligvis.
Granfors hadde nok kjettinger i bilen, men to av dekkene var for dårlige og de måtte han bytte før han fikk kjøre videre.
I kontrollen denne uka har vegmyndighetene hatt spesielt fokus på mønsterdybde på dekk. Men de har også sjekket om dekket er merket for å kunne benyttes vinterstid. Riktig merking er ikke alltid på plass, og da må sjåførene bytte dekk. I tillegg vanker det 750 kroner i gebyr.
Dårlige dekk er dårlig butikk
Å kjøre nye dekk på svenskegrensa er betydelig dyrere enn å kjøpe nye dekk i Øst-Europa. Når sjåfører som har mindre enn 5 mm mønsterdybde også får 750 kroner i gebyr for hvert dekk de må skifte, kan kostnaden bli stor.
Dette kan være en av grunnene til at østeuropeiske vogntog har betydelig bedre dekk nå sammenlignet med tidligere. Under en kontroll for to år siden ble nemlig halvparten av alle vogntog som ble stoppet ilagt kjøreforbud. Denne gangen er det lagt ned kjøreforbud på om lag 15 prosent.
– Det er en positiv utvikling, sier Geir Thomas Finstad, utekontrolleder i Statens vegvesen i Hedmark.
De som får kjøreforbud nå har stort sett mangelfull merking. Det skal stå M+S på dekket, og det er en indikasjon på at dekket er laget for å kunne brukes på vinterføre.
– Trafikksikkerheten må stå i fokus, og gode dekk er viktig for sikker ferdsel, sier Finstad.
Fredrick Granfors ble overrasket over at han måtte bytte dekk, han trodde de var bra nok.
– Det blir sjefen som måste betala, avslutter finnen.