Hopp til innhold

Nei til "Blåswix-vegen"

Navnekomiteen i Lillehammer har satt foten ned. Det blir ikke Blåswix-vegen, men Hovearmen. Dermed er den berømte navnestriden parkert - kanskje.

Blåswixvegen

KLADDEFØRE FOR BLÅSWIX-TILHENGERE: Mindretallet i den berømte navnestriden vurderer interpellasjon i kommunestyret.

Foto: Ruth Barsten / NRK

Entusiastene, inkludert Swix-fabrikken selv, har gått inn for at den nye, omstridte vegen mellom nye og "gamle" E6 i Lillehammer skulle få et ordentlig skinavn. Bakgrunnen er at Swix' nye produksjons- og administrasjonsbygg blir liggende rett ved vegen.

Tidligere har komiteen enstemmig gått inn for Hovearmen, men da var bare tre av fem medlemmer til stede. Dermed ble det ny behandling i dag.

Men med knappest mulig flertall, tre mot to, ble Blåswix-vegen nedstemt.

Eivind Falk

TILHØRER BLÅSWIX-MINDRETALLET: Eivind Falk, Lilllehammer Høyres ordførerkandidat.

Foto: Dag Kessel / NRK

Vurderer å gå videre

Lillehammer Høyres ordførerkandidat, Eivind Falk, tilhører de to politikerne i utvalget som utgjør mindretallet. Han sier at han nå vil vurdere interpellasjon i kommunestyret.

– Hva slags påfunn er dette, å oppkalle en veg etter en kroppsdel - "Hovearmen"? Her hadde vi muligheten til å vise at vi setter pris på nyere historie, at vi er stolte av industrien vår.

Han reagerer på det han mener er den generelle tendensen i navnesaker, «å oppkalle veger etter nedlagt setre eller gamle beitemarker».

Komiteens formann, Ole H. Rønningen, utgjør flertallet på tre, som alle er valgt av Fåberg og Lillehammer historielag. Han fastholder at "Blåswix-vegen" ville skapt uheldig presedens.

– Skal vi si ja til alle bedrifter?

Ole H Rønningen

JA TIL 'HOVEARMEN': Navnekomite-leder Ole H. Rønningen mener det er viktig med et tidløst navn.

Foto: Ruth Barsten / NRK

– Hva hadde skjedd hvis alle bedrifter fikk gjennomslag for sine ønsker? Da ville vi fått mange forslag etter hvert, og ville fått problemer med å gi alle en rettferdig behandling. Jeg syns at geografi og omgivelser, det tidløse, skal være det viktigste, sier Rønningen.

Eivind Falk derimot viser til en rekke eksempler andre steder der han mener dette ikke har ført til noen problemer.

– Her har vi Hydrovegen flere steder i Norge eller Ammoniakkstrasse i Ludwigshafen i Tyskland, vegstrekninger som går rett til bedriften som vegen er oppkalt etter.

– Hvis Rønningen er redd for reklame, så er vi i mindretallet av motsatt oppfatning. Swix har uttalt at dette kan være en fin profilering for dem, og i så fall mener vi at dette nettopp av den grunn er positivt.