Mandag startet vi kåringa av Innlandets eldste sykkel, og siden har det rent på med telefoner.
Det begynte med en Trygg 1953 modell. Så kom det telefoner om sykler fra 40-tallet, 30- og 20-åra, men det holdt ikke til pallplassering.
Arne Bjørge fra Biri ringte, og fortalte at han har en sykkel fra 1914, mens Britt Karin Ranum Elloksrud fra Valdres har en fra 1910.
Men det stoppet ikke der! Arvid Magne Steine fra Kvam har en tysk-produsert sykkel fra 1905 i god stand. Men Steine måtte se seg slått av Liv Eriksen fra Kngsvinger. Hun har den eldste norsk-produserte sykkelen etter bestefaren som drev velociped-fabriken O. Vestby. Sykkelen er fra 1897, men er ikke den eldste sykkelen i Innlandet.
Made in Chicago
For den eldste sykkelen står på Vold gård i Hamar, og eies av Bjørn Vold. Det er en amerikansk sykkel av merke Crescent, prousert i Chicago i 1880.
Den har trefelger og treholker, har hatt treskjermer som nå er byttet ut med skjermer av metall. Sykkelen har ikke kjedekasse, så det er lett å sette fast buksa i kjede, men
i følge eieren har sykkelen et godt sete.
Setet er i følge Arne Vold godt å sitte på. (foto: Ola Bjørlo Strande)
Sykkelen er fullt kjørbar. Det bekrefter reporter Ola Bjørlo Strande som testet sykkelen etter kåringa onsdag.
Den har vært utstilt på Hedmarksmuseet, men henger nå til pynt i gangen i kårstua på Vold gård.