Det svenske togselskapet SJ har hatt en kraftig økning i trafikken mellom de to skandinaviske hovedstedene siden de satte inn hurtigtoget X2000 på ruta i fjor høst. Nylig bestemte SJ seg for å øke fra tre til fem daglige turer.
Nå henger hele satsingen i en tynn tråd, skriver den svenske avisa Dagens Nyheter.
Vurderer å legge ned
På norsk side av grensen skal Jernbaneverket nemlig gjøre banearbeider mellom Lillestrøm og Kongsvinger i tre år fra 2018, og de vil gjøre arbeidene på dagtid mellom klokka 9 og 15.
Det liker svenskene dårlig. De mener det vil få store konsekvenser for kundene deres, særlig forretningsreisende som tar morgentoget.
– Dette drar matten vekk under hele hurtigtogsatsingen. Passasjerene kan ikke reise på natta, de har et reisebehov til en viss tid, sier forretningssjef i SJ, Petter Essén til NRK.
Han mener utbedringsarbeidene er nødvendige, men at de kunne vært gjort på nattetid.
Så tilspisset har konflikten blitt at SJ truer med å legge ned hele hurtigtog-tilbudet og begynne å kjøre vanlige, saktegående tog mellom Stockholm og Oslo.
– Det kan bli et alternativ å droppe alle X2000-avganger. Vi må se at vi har et tilstrekkelig trafikkgrunnlag, men det blir vanskelig når store deler av dagen forsvinne.
For SJ er det uaktuelt å sette inn buss for tog. Da tror de kundene heller velger å reise med fly eller bil.
- Les også: Vi strømmer til svenskenes supertog
Jernbaneverket rikker seg ikke
På norsk side av grensa gjør svenskenes bekymring lite inntrykk på Jernbaneverket.
– At det blir arbeid på dagtid er bestemt. Nå skal vi ha møte med SJ om hvordan vi kan tilpasse deres rutetider, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland til NRK.
Han sier de prioriterer godstrafikken om natta og pendlertrafikken mellom Kongsvinger og Oslo morgen og ettermiddag.
– Vi velger å ikke gjøre arbeidene på natta fordi godstrafikken på Kongsvingerbanen er veldig viktig. SJ har visst dette lenge, sier Horrisland.
Det skuffer svenskene. De mener passasjertrafikken må prioriteres.
– Om avgangstider endres for noen få godstog vil dette kunne gå uten problemer om natta. Det ser ut som Jernbaneverket allerede har bestemt seg, men jeg håper at dette ikke er deres endelige beslutning, sier Petter Essén i SJ.