Snora som skulle klippes, ble holdt av signalingeniørene Audun Holtet og Lars Erik Aas.
– Vi ønsker at signalfolkene våre skal få skinne ekstra i dag, i og med at det er første gang det nye signalanlegget tas i bruk i Norge.
De som klippet snora de to signalingeniørene holdt i, var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og jernbanedirektørr Elisabeth Enger.
Første bit på plass
Lørdag ettermiddag var det offisiell åpning av den nye strekningen med dobbeltspor - med flagg og korpsmusikk og taler.
– Dette er en merkedag. I dag åpner vi den første InterCity-strekningen med nytt dobbeltspor på Dovrebanen. Det blir et bedre togtilbud og økt komfort for de reisende, bedre punktlighet og bedre trafikkavvikling, sa samferdselsministeren under åpningen.
Endelig - men ikke fortere
Den 1. desember - da det nye dobbeltsporet ble tatt i bruk - var det ingen snorklipping, men blide konduktører som gratulerte passasjerene sine over høyttaleren.
Bli med og kjør hele strekningen her:
Etter en lengre periode med buss for tog mellom Hamar og Eidsvoll, var både togpersonell og passasjerer fornøyd med å kunne kjøre toget hele vegen.
Men dobbeltsporet betyr ikke at det går fortere enn før. Det er ikke nok med nye 17 kilometer mellom Langset ved Minnesund og Kleverud i Stange. Først i 2024, når dobbeltsporet skal nå helt til Hamar, kan den fulle gevinsten tas ut. Da skal de raskeste togene bruke under en time mellom Hamar og Oslo.
- Les også:
I rute
Enn så lenge er det nye dobbeltsporet et bidrag til bedre punktlighet og mer fleksibel trafikkavvikling på Dovrebanen. Og det er fra første dag.
En festdag var det uansett. Fremskrittene skal markeres. En rekke personer hadde møtt opp for å feire begivenheten i dag. Rutetog nr 317 til Lillehammer fikk æren av å stoppe opp og delta i seremonien.