Hopp til innhold

En sykkeltur på skinner

Hva med en litt annerledes sykkeltur? Denne turen vil uansett gå som på skinner!

Dresinkjøring på Valdresbanen

Dresinkjøring på Valdresbanen gir deg en unik naturopplevelse.

Foto: Dag Fonbæk / Gjøvikregionen Turistkontor

Landets lengste dresintrasè går på den nedlagte Valdresbanen mellom Dokka og Bjørgo og er 43,5 km lang.

Det viktigste er å huske og bremse.

Lillian Hovda, dresinutleier
Dresinkjøring på Valdresbanen

Du kan velge mellom enkeltdresiner og tandemdresiner.

Foto: Dag Fonbæk / Gjøvikregionen turistkontor
Margit Rognerud, styreleder i Valdresbanen AS

Margit Rognerud, styreleder i Valdresbanen AS, vil gjerne at flere vil ta turen.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

Dresinutleier Lillian Hovda gir grundige instruksjoner før dresinturen kan starte. Maksfarten ned bakkene fra Etna stasjon til Dokka er 15 kilometer i timen, og da er det greit å vite hvor bremsen er.

Med hjelmen på huet, hodelykter trygt plasser i sykkelkurven og refleksvesten på, er det endelig klart for dresintur. Og Ida-Marie Haug er klar.

– Dette er en helt ny opplevelse og jeg tror det blir veldig morsomt, sier hun.

Les mer om turen på Gjøvikregionen Turistkontor sine nettsider

Se video fra turen her

– Unik naturopplevelse

Bak styret på dresinsykkelen får du ikke oppleve naturen i ro og mak, for syklene som går på de gamle togskinnene lager mye lyd. Men du får en unik naturopplevelse gjennom skoger, langs vann, i mørke tunneler og fra høgder med storslått utsikt.

I Sverige har det blitt kjempepopulært å tråkke seg fram i ferien på nedlagte jernbanestrekninger. Nå vil entusiaster i Valdres lokke med samme turtilbud.

Dette vokser, sakte. Men vi er veldig avhengig av været.

Margit Rognerud, styreleder i Valdresbanen AS

Kamp mot gjengroing

Dresintur på Valdresbanen

Det er spennende å tråkke seg gjennom en tunnel på 700 m uten lys.

Foto: Dag Fonbæk / Gjøvikregionen Turistkontor

I fjor sommer tok 350 besøkende dresinsyklene i bruk, nå håper styreleder i Valdresbanen AS, Margit Rognerud, at enda flere vil prøve se på dresinsykling.

– I år håper jeg at vi får 500. Og om vi klarer å profesjonalisere det litt så kan det bli mye større enn det. Men vi markedsfører oss godt, og folk er fornøyd sjøl om det noen steder er litt dårlig ryddet, sier Rognerud.

For den største utfordringen Valdresbane-styret møter er gjengroing langs traseen. Hvert år arrangerer de dugnader for å få ryddet kvist og gras som er i ferd med å sluke i seg togskinnene. Drømmen er at dresinsyklingen skal bli så populær at noen kan drive med det som heltidsjobb, og dermed både bekjempe gjengroing og lokke til seg nye dresinsyklere.

Vil lage tilbud om overnatting

Nå ønsker Margit Rognerud å utvide dresintilbudet. Hun er i ferd med å sette i stand gamle Etna stasjon som befinner se et par mil nord før Dokka.

– Dette kan bli en flott stopp for dem som sykler. På sikt håper jeg at jeg også kan få til et overnattingstilbud. Da kan folk sykle 20 km hit, overnatte og sykle hjem dagen etter. Det er målet mitt, sier hun.

Margit Rognerud

Margit Rognerud har dresinsykler til flere.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK