I hele november stenges Dovrebanen for togtrafikk mellom Eidsvoll og Hamar.
I løpet av denne perioden skal det også utføres omfattende vedlikehold på strekningen mellom Hamar og Dombås. NSB setter opp alternativ transport, men ikke på alle avganger.
Enkelte tog mellom Oslo S og Trondheim blir ikke erstattet med andre transportmidler.
Reisetiden kommer til å være lengre enn den normalt er med toget. Derfor oppfordrer NSB passasjerene om å beregne ekstra god tid.
– Folk bør sjekke sin avgang på nettsidene til NSB og finne ut når de må møte opp, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre.
Stort vedlikeholdsbehov og nytt signalanlegg
På det nye dobbeltsporet nord for Minnesund skal det installeres nytt signalanlegg.
– Dette tar det en god del tid å få i drift, sier kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket, Svein Horrisland.
Lenger nord skal Dovrebanen bli bedre skikka til å tåle både sol og regn. I Årettadalen like sør for Lillehammer stasjon skal en gammel kulvert byttes ut. Den har ledet vannet under jernbanelinja helt siden 1890-tallet. Når den nå blir byttet ut, vil det gjøre jernbanelinja mer sikker når det renner mye vann i elva.
SE VIDEO:
Ulemper nå skal gi fordeler senere
Flere steder langs Mjøsa og oppover Gudbrandsdalen skal sporet fornyes. Det vil bety mindre fare for solslyng på varme sommerdager.
På Tangen stasjon skal det bygges ny sideplattform.
I slutten av måneden skal det rives reisverk over jernbanelinja i Kvam etter at det er bygget ny bru for E6.
Slik stenges Dovrebanen:
- Eidsvoll - Hamar: stengt i hele november.
- Hamar - Lillehammer: Stengt fra 31. oktober - 22. november.
- Lillehammer - Dombås: stengt 31. oktober - 4. november
–
– Dette er en del av den store intercity-utbyggingen, og det vil gi betydelig lavere reisetid på sikt, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland.
I desember skal togene igjen gå som normalt langs Dovrebanen.