Det store jernbaneløftet til en prislapp på to milliarder kroner er ikke med på handlingsprogrammet til Jernbaneverket før i perioden mellom 2010 og 2015.
Utredningsdirektør Anita Skauge i Jernbaneverket sier det er jernbanen rundt de store byene som er prioritert de neste årene.
Det eneste Jernbaneverket vil gjøre med dobbeltsporet de neste fire årene er å planlegge og prosjektere utbyggingen.
Skuffet
Leder i Jernbaneforum for Rørosbanen, Arnfinn Nergård, sier han er skuffet over Jernbaneverkets handlingsprogram fram til 2015.
Jernbaneverket har ikke satt av penger til elektrifisering verken av Rørosbanen eller Solørbanen, noe Nergård mener det er behov for.
Han sier det ville ha ført til at en kunne brukt togmateriell fra andre strekninger, samtidig som Rørosbanen ville vært en bedre avlastning for Dovrebanen.
Bedre informasjon
De fleste jernbanestrekningene vil fram mot 2009 gi bedre informasjon til kundene som bruker jernbanen.
Blant annet foreslår Jernbaneverket at høyttaleranleggene på hver stasjon rustes opp.
De stasjonene som har mer enn 1000 passasjerer per uke, skal i tillegg få monitorer med opplysninger om togtider og annen informasjon.
I tillegg skal det satses mer på pendlerne, det vil si at stasjonsområdene skal legges bedre til rette for folk som pendler.