Av Anne Næsheim
Illustrasjonsfoto:Scanpix
Strykprosenten i Otta har alltid vært lav. Den ligger på gjennomsnittlig 20 %, mens den i Oslo er det dobbelte. Derfor valfarter nå folk fra Oslo til Otta for å kjøre opp i det lille tettstedet, der det verken finnes trafikklys eller kompliserte vegkryss, skriver Nationen.
Må vente
Trafikkskolen i Otta forteller at en kjøreskole i Oslo sender opptill 20 elever i uka. Det har ført til at bygdefolket må vente lenge på å ta førerkortet.
- Elever fra dalen burde gått foran folk fra Oslo, sier Jon Granmorken fra Harpefoss til GD.
Bjørn Romsås ved Statens Vegvesen i Gudbrandsdalen synes det er hyggelig at mange velger å kjøre opp i Otta, men at kapasiteten blir altfor liten med mange elver og kun to sensorer.
Illustrasjonsfoto
Innvandrere velger Otta
Det er særlig mange elever med innvandrer bakgrunn som velger Otta. Ali Farman Trafikkskole sender mange av sine elver til Otta.
- Det er viktig for oss at elevene selv får velge hvor de vil kjøre opp, sier Ali Farman til Nationen.
Ventetiden for å kjøre opp i Otta har steget fra to til fire uker. I Oslo er den fremdeles bare to. Likevel fortsetter byfolket å reise til Otta.