Ladestasjonen på Strandtorget kjøpesenter i Lillehammer står helt ubrukt, forteller driftsleder Bjørn Tore Einarsveen.
Der har de reservert to parkeringsplasser til el-biler, der det er mulig å lade bilen gratis. Strømmåleren på Strandtorget viser at de ikke har hatt ETT eneste besøk.
– Vi har hatt ladestasjonene i et drøyt år og det er brukt 0 kilowatt, sier Einarsveen.
Ikke klare for el-biler
Tall fra Energi Norges nettside grønnbil.no viser at det er registrert 7 el-biler i Oppland fylke og 10 i Hedmark. I Oslo og Akershus er det mer enn 1700 slike biler. De fleste el-bilene i landet er altså å finne i de største byene, og det er få på bygda.
Kundene vi møter i en bilforretning i Lillehammer, Lars Bratberg og Ivar Kjærem, er ikke klare til å kjøpe el-bil.
– Jeg bor slik til at jeg trenger en SUV-bil.
– Det kan bli aktuelt i framtida når de får større rekkevidde.
For det er fortsatt begrensa batterikapasitet og terreng-egenskaper på el-bilene. Det gjelder også de mange nye som nå er på vei fra store bilprodusenter.
– For få forhandlere
Men el-bilforeningen, ved generalsekretær Rune Haalan, mener grunnen til at nesten alle el-bilene ruller i de største byene, er at det har vært for få forhandlere rundt i landet.
– I Lillehammer burde det være fullt mulig å kjøre bilene som er på markedet i dag, mener Haalan.
Han mener vi nå står foran en el-bilrevolusjon, når flere store produsenter lanserer egne el-biler.