Hopp til innhold

Lillehammer-lærere er misfornøyde med alt

Lærere og tillitsvalgt ved Åretta ungdomsskole i Lillehammer er svært misfornøyde med lønnsoppgjøret og bruker ord som knapt hører hjemme i skolegården.

Tove galde, lærer ved Åretta ungdomsskole, Lilehammer

DÅRLIGERE ARBEIDSVILKÅR: – Vi er misfornøyde med resultatet, sier lærer og tillitsvalgt ved Åretta ungdomsskole i Lillehammer, Tove Galde.

Foto: Ruth Barsten / NRK

– Vi er misfornøyde med både arbeidstid og lønn, sier samfunnsfaglærer og tillitsvalgt ved Åretta ungdomsskole i Lillehammer, Tove Galde. Hun mener at lærerne ikke har nok arbeidsro på kontorplassen til å få gjort alt for- og etterarbeid, og at de derfor må ta med jobben hjem. Kravet om 3,8 prosent lønnsøkning var for å ta igjen etterslepet i forhold til andre yrkesgrupper, derfor er de misfornøydet med resultatet som endte med 3,3 prosent.

Mange lærere knytter nevene og truer nå med streik i skoleferien.

Valgte læreryrket pga fleksibiliteten

VALGTE LÆRERYRKET PGA FLEKSIBILITETEN: Elin Gundersen liker muligheten til å bestemme over egen arbeidstid.

Foto: NRK


– Jeg tok ikke lærerutdanning for å bli millionær, men så fordelen ved en fleksibel arbeidstidsordning som nå dessverre blir borte, sier nyutdannet lærer og småbarnsmamma Elin Gundersen (26) ved Åretta-skolen.

(Se video lenger ned i artikkelen)

Gundersen begynte som lærer ved juletider, samtidig som sønnen fikk barnehageplass. Den fleksible arbeidstiden har gjort at hun kunne kunne dra fra skolen etter undervisningsslutt og få mer tid sammen med sønnen. Skolearbeidet tar hun frem igjen når han sovner om kvelden, og dette gjør hun hver kveld unntatt lørdager. da tar hun helt fri.

Lektor-streik

Lektorlaget har sammen med LOs skoleforbund, Skolenes Landsforbund, også sagt nei til den fremlagte skissen fra riksmekleren.

– Vi har bestemt oss for å gå til streik, sier 1. nestleder Terje Moen i LOs Skolenes Landsforbund.

Tilbudet til lærerne er 7,5 timers bundet arbeidstid per dag og en lønnsøkning på 3,3 prosent.

Forhandlingspartene sentralt er enige om kommuneoppgjøret, men forslaget skal nå ut på avstemning blant medlemmene i Utdanningsforbundet.

Arbeidstida viktigst

Flere av lærerne NRK snakket med misliker sterkt at de ikke skal få bestemme selv hvor de vil sitte når de retter prøver og forbereder neste undervisningstime.

Skolen er jo ikke en plass der du sitter på et kontor og har fred og ro til å jobbe flere timer i strekk. Du blir forstyrret hele tiden.

Tove Galde, samfunnsfaglærer ved Åretta ungdomsskole i Lillehammer
Intervju to lærere ved Åretta ungdomsskole i Lillehammer, etter lønnsoppgjøret 2014

Lærerne må fortsatt ta med oppgaver hjem selv om de nå skal få mer bundet arbeidstid på skolen.

Lønnstilbudet ligger på det de fleste andre grupper har fått, 3,3 prosent. Kravet var 3,8 prosent.

– Vi er misfornøyd med at mer av arbeidstida vår blir bundet. Vi har gått fra 31,25 timer til 37,5 timer. Vi er også misfornøyd med lønnstilbudet, sier Tove Galde som tror mange lærere kommer til å stemme nei.

– Det er den reaksjonen jeg fikk i dag tidlig, sier Galde.

– Hva er viktigst, lønn eller arbeidstid?

– Det er arbeidstida, avslutter hun.