Hopp til innhold

– Ikke én nyhet på fem år

Hadeland glassverk har sviktet når det kommer til å utvikle og designe nye produkter. Det innrømmer glassverkets hovedtillitsvalgt.

Fra Hadeland Glassverk

Hadeland glassverk sliter med både produksjonen og salget.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Både ledelse og ansatte ved Hadeland glassverk i Jevnaker må ta selvkritikk for at det har vært for lite fornyelse av glassdesignet deres. Det innrømmer Odd Harald Larsen, som er hovedtillitsvalgt ved glassverket.

Larsen sier at glassverket nesten ikke har presentert en eneste design-nyhet på fem år, og at de nå skal skjerpe seg.

– Nå har vi blitt enige om å sette ned et utvalg bestående av produksjonsfolk, designere og ledelse for å utarbeide nyheter. Dette vil nok ta litt tid, det er ikke gjort på 1-2-3, sier Larsen.

Tidligere i dag kom det fram at 72 permitterte ansatte i Jevnaker har fått beskjed om at permitteringene blir forlenget fra juni til september.

Svein Guldbrandsen

Direktør Svein Gulbrandsen sier glassverket har hatt en dårlig vår.

Foto: Stein S. Eide / NRK

Det er ingen tvil om at glassverket på Jevnaker, som har tradisjoner tilbake til 1762, har store problemer. I tillegg til forlengelsen av permitteringene, gjennomfører også bedriften et unikt billigsalg. Samtlige glassprodukter i ni butikker selges til halv pris, forteller direktør Svein Gulbrandsen.

– I år har våren mer eller mindre regnet bort og kundene uteblitt. Da er vi nødt til å selge unna slik at vi får inn penger, sier Gulbrandsen.

– Vi må produsere selv

Hovedtillitsvalgt Odd Harald Larsen mener også at bedriften har et grunnleggende design-problem. Han mener det er altfor lite fornyelse.

– Vi har nesten ikke hatt en eneste nyhet på de siste fem-seks årene, sier han.

Er ikke det litt lite fornyelse?

– Altfor lite. De nyhetene vi har hatt er ting som er produsert i Kina og Tsjekka, vi trenger også fornyelse av våre egne produkter.

Larsen sier de nå er blitt enige med ledelsen om de skal produsere mer av eget design, og han stoler på at det blir fulgt opp.

Ønsker å følge trender

Det er innlandet som har de to store glassverkene i Norge, Hadeland og Magnor.

Magnor glassverk i Eidskog sier at de presenterer minst to design-nyheter hvert år, og prøver å regelmessig fornye både enkeltprodukter og hele serier.

– I tillegg til det har vi selvfølgelig et ønske om å følge trender og lignende, sier direktør Bjørn Waage.

Han understreker at glassverkene ikke har det lett om dagen.

– Det er et veldig tøft marked. Vi kjemper mot alt som kommer både fra det skandinaviske markedet og fra østen.