Hopp til innhold

12.000 krisetelefoner

Kirkens SOS regner med 12.000 henvendelser fra Hedmark og Oppland til sin hjelpetelefon i år. Nå oppretter de en ny hjelpetelefon i Hamar.

 

Fra før har de hjelpetelefoner både på Gjøvik og Lillehammer, men med så mange som 12.000 henvendelser fra Hedmark og Oppland er kapasiteten sprengt.

- Derfor oppretter vi en ny hjelpetelefon i Hamar. Det vil trolig føles bedre for folk i Hedmark å snakke med noen som er lokale, sier daglig leder Jan Erik Bechensten.

På landsbasis får de 180.000 henvendelser årlig. Henvendelsene handler om alt fra ensomhet og rus til mobbing og overgrep.

- Flesteparten av henvendelsene kommer fra folk som er mellom 30 og 50 år gamle. Men vi får også henvendelser fra barn helt nede i 10-11 år. Nå er målet blant annet å gi et bedre tilbud til unge i Hamar og Elverumsområdet.

Målet er å forebygge selvmord og gi alle som sliter med livet sitt, noen å snakke med.

- For mange er det hjelp god nok at de får snakke ut, og at vi lytter. Men vi henviser også til det faglige hjelpeapparatet, sier Bechensten.

Telefonen skal være åpen på kveld og natt, og de har fortsatt behov for frivillige som kurses til å bemanne telefonen.