Jernbanedirektør Steinar Killi. (foto:NRK)
Blant annet skal banesjefen for Dovrebanen og Raumabanen med sin stab flyttes til Hamar.
Alt er klart
I tillegg skal fellestjenester som regnskap, arkiv og lønningskontor plasseres på Hamar. Alt er så godt som i boks.
- Det er så godt som sikkert. Det gjenstår noen formelle forhandlinger med personalorganisasjonene. Der framdriften og antall ansatte skal diskuteres, sier jernbanedirektør Steinar Killi.
Det skal legges et helt nytt banesjefområde i Hamar. Han og hans stab skal ha ansvaret for banen mellom Eidsvoll og Åndalsnes. Dette dreier seg om mellom 15 og 20 arbeidsplasser.
Ordfører i Hamar, Einar Busterud, er glad for Hamar blir jernbaneby igjen.
- Vi flytter banesjefen fordi vi vil at han skal ha mer nærheten til den banen han har ansvar for, sier Killi.
Begynner 2004
Flyttingen av den landsdekkende fellestjenesten vil føre til flest arbeidsplasser. Cirka 100 arbeidsplasser blir flyttet til Hamar.
- Vi skal rasjonere og vil samle Fellestjenesten på et sted. Hamar er for oss et bra sted. Ledelsen skal være på plass fra 2004, men hele denne prosessen vil ta tre år fordi det er snakk om flytte hundre mennesker og det kan ikke gjøres i en operasjon.
Banesjefen og hans stab vil være på plass fra 1. januar 2004. Ordfører Einar Busterud er glad for arbeidsplassene som kommer til byen.
- Dette er veldig bra og veldig gledelig. Hamar blir nå gjenreist som jernbaneby. Jernbanen er tilbake med store arbeidsgivere og dette er bra for Hamar.