Hopp til innhold

- Sats på spel!

-Peer Gynt på Gålå kan bli en internasjonal teaterbegivenhet. Det hevder professor i teatervitenskap, Jon Nygaard.

Kari Simonsen og Svein Sturla Hungnes som mor Aase og Peer Gynt i forestillingen ved Gålåvatnet.
Foto: Ule Erik Hansen / NRK

I år lyver Peer for Mor Åse for tjuende året på rad ved Gålå-vatnet, men han gjør det i all hovedsak for et norsk publikum. Direktør i Peer Gynt AS, Eli Blakstad, mener utendørsteateret kan tiltrekke seg flere utlendinger, hvis de får støtte til bedre internasjonal tilrettelegging og markedsføring.

Hun får støtte fra professor Jon Nygaard, som tror mange spel og friluftsteater har et internasjonalt potensiale.

- Det er ingen systematisk markedsføring av Norge som en kulturnasjon i utlandet. Spel og friluftsteater er kulturopplevelser som man ikke finner noe annet sted, sier Nygaard.

Natur foran kultur

Både Eli Blakstad og Jon Nygaard mener Innovasjon Norge bør hjelpe til med internasjonal tilrettelegging og markedsføring av Peer Gynt og andre utendørsforestillinger.

Men avdelingsleder for reiseliv i Innovasjon Norge, Audun Pettersen, sier naturen er viktigere for turistene enn kulturen.

- Undersøkelser vi har gjort blant de over 6 millioner turister som kommer til landet, viser at de kommer for å oppleve naturen vår. Dersom vi skal markedsføre Norge som et kultur-reisemål, må vi få fram flere tilgjengelige produkter og gjøre disse bedre kjent i utlandet. I dag finnes det ikke ressurser til dette.

Eli Blakstad mener myndighetene nå må satse 600-millioner i løpet av tre år på å markedsføre norske kulturarrangement.