Vannstanden i Drammenselva har gått sakte, men sikkert nedover i løpet av natt til onsdag.
– Vannstanden går gradvis og sakte nedover. Men det er under forutsetning at det ikke kommer mye ny nedbør. Vi så jo hva helgens nedbør gjorde for vannstanden - da kom det mye på kort tid, sier Elisabeth Rui, regionsjef i NVE, til NRK.
Klokka 12 onsdag var vannstanden ved Mjøndalen bru 3 meter, ifølge NVEs målinger.
Det er 24 centimeter lavere enn det høyeste nivået i går.
I følge NVE er flomtoppen trolig nådd i Drammenselva.
– Vi har foreløpig ikke nye prognoser. Men ut i fra de ulike måledataene ser prognosene fra i går ut til å stemme bra, sier Rui.
Vannstanden i både Tyrifjorden og Randsfjorden ligger rundt to meter over normalen, så det er fremdeles mye vann som skal nedover mot Drammen.
Vedvarende høy vannføring
– Vannføringen i Drammenselva er nå på 1900 kubikk. Det er nesten dobbelt så mye som ved normal vannstand, så det vil ta lang tid før vannet er nede på normalen.
Samtidig er det venta styrtregn lenger sør.
Hvis dette treffer lenger nord enn antatt, kan det i så fall gjøre at vannstanden i Drammenselva øker igjen, forteller Rui.
For Drammens-området er det meldt at det kan komme noen lokale regnbyger i løpet av dagen.
Fortsatt stengte veier
Flere veier i området er fortsatt stengt på grunn av flom:
- E134 er stengt mellom Drammen og Hokksund.
- Nedre Eiker bru over Drammenselva, mellom Krokstadelva og Mjøndalen, er stengt.
- Avkjøringsveien på fylkesvei 2708 i retning Mjøndalen er stengt.
Randsfjordbanen er stengt mellom Hokksund og Vikersund på grunn av ras. Bane Nor kommer med en ny oppdatering klokka 12 onsdag.
Man må også regne med forsinkelser for linjene F4, F5 og R12 på togstrekningen mellom Gulskogen og Mjøndalen.
Bergensbanen har siden mandag vært stengt mellom Gol og Geilo på grunn av flom. Denne strekningen er nå åpnet igjen.
Vil koste flere hundretals millioner
Cato Løkken er avdelingsdirektør for drift og vedlikehold i region øst i Statens vegvesen. Han forteller at flommen har ført til store skader på veinettet flere steder.
På riks- og europaveiene han har oversikt over, er det registrert over 120 skader med forventet kostnad på 300-400 millioner kroner.
– I tillegg kommer skader på fylkesveinettet og kommunale veier, som jeg ikke har oversikt over. Og også eventuelle sikringstiltak. Så det er omfattende skader, ja, sier Løkken til NRK.
– Hvilke konsekvenser får det for trafikken akkurat nå?
– Akkurat nå begynner ting å bedre seg, og været bedrer seg. Vi har fått ryddet unna alt som er i Oslo-området, så der er det åpent på alle veier. På E134 må vannstanden litt ned før vi får åpnet opp.
Fryktet for flomvernet
Flom har skapt store utfordringer rundt Drammensvassdraget de siste dagene.
Tirsdag morgen var vannstanden ved Mjøndalen bru over Drammenselva høyere enn toppen under ekstremværet «Hans».
Da var vannstanden 3,24, ifølge NVEs målinger. Under ekstremværet nådde vannstanden 3,2 meter.
Prognosene NVE jobbet med tirsdag viste lenge at vannet skulle gå over det kritiske punktet 3,5 meter - og dermed over flomvernet i enkelte områder.
Normal vannstand i elva ved Mjøndalen bru er cirka 1 meter.