Det finnes over fem millioner mobiltelefoner i Norge, og nesten tre millioner biler. Stadig flere bruker begge deler samtidig. Vi gir rett og slett blaffen i det 10 år gamle forbudet mot å snakke i håndholdt mobiltelefon mens vi kjører. Det betyr samtidig at risikoen for å havne i en trafikkulykke dobles.
– Bruk av mobil tar oppmerksomhten bort fra veien. Undersøkelser viser at man har dobbelt så høy risiko for å havne i en trafikkulykke, hvis man snakker i telefonen i bilen, sier Fridulf Sagberg, forskningsleder i Transportøkonomisk institutt.
Er handsfree bedre?
Det er lite som tyder på at det er en mindre risiko for ulykker om du bruker handsfree når du snakker i mobiltelefon i bil, sier Fridulf Sagberg.
Foto: Arild Pettersen / NRKI Vegtrafikkloven heter det at "Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen." Men dersom det er selve telefonsamtalen som forstyrrer mest, så burde vel også fastmontert mobiltelefon være forbudt.
– Det er mye som tyder på at det er liten eller ingen forskjell i risiko mellom håndholdt mobiltelefon og handsfree. Ingen studier ennå har vist noen forskjell mellom disse, sier forskningslederen.
– SMS i bil er grovt
Dersom man havner i en trafikkulykke mens man bruker mobiltelefonen, så kan forsikringsselskapet avkorte erstatningssummen, sier daværende skadesjef Leif Midtgaard i Gjensidige.
– Har du sendt en sms mens du kjørte bil er det grovt. Da vil vi vurdere en avkortning, som kan være på mellom 20-30 prosent, forklarer Midtgaard.
Trygg Trafikk har testet hvor uoppmerksom man blir av mobiltelefonen. Kjører du femti kilometer/timen har du i løpet av de fire sekundene kjørt over 50 meter. Da kan du ha passert fotgjengerfelt, syklister og barn - uten å være oppmerksom i det hele tatt.
Foto: NRK GrafikkLiten risiko for å bli tatt
Til tross for et forelegg på 1300 kroner for å bruke telefonen mens vi kjører og avkortet erstatning ved ulykke, så gjør stadig flere av oss det. Det er det flere grunner til, tror Fridulf Sagberg.
– Jeg tror det er fordi at de fleste ikke opplever at det er så farlig. De tror at de kan tilpasse seg ved å kjøre saktere. Dessuten opplever man vel at risikoen for å bli tatt ved å snakke i mobiltelefon er relativt liten, sier Sagberg.