I alt døde 15 personer i trafikken i henholdsvis Buskerud og Vestfold i 2008. Det er for høyt, mener Statens vegvesen.
- Det er vi ikke fornøyd med. Det skyldes kanskje at vi har stor gjennomgangstrafikk og stor trafikk på veinettet vårt, sier Hans Jan Håkonsen, distriktssjef i Statens vegvesen nedre Buskerud.
Torsdag la Statens vegvesen fram sin rapport over dødsulykker i region sør; Buskerud, Telemark, Vestfold og Agder-fylkene.
Rus, fart og bratte kurver
- Dessverre ligger vi ganske høyt på landsstatistikken også, sier Håkonsen.
Han forteller at selv om Buskerud ikke ligger helt på topp, så har fylket ligget i øvre sjiktet over antall dødsfall i trafikken også nasjonalt de sista åra.
Grundig kartlegging av dødsulykkene viser at de fleste tilfellene kunne relateres til rus, høy hastighet eller manglende bruk av sikkerhetsutstyr.
- Men vi ser også at vegvesenet har ting å ta tak i når det gjelder forhold på veien som har skapt ulykker, sier Håkonsen.
Han sier de setter opp bred midtoppmerking på den ulykkesbelastede E-134 og viltgjerder på E-18. I tillegg vil de sette opp rekkverk på andre ulykkesbelastede strekninger, slake ut skråninger og belyse fotgjengerfelt.
Drammenserne dårligst på bilbeltebruk
Men viktigst av alt er trolig holdningskampanjer.
- Drammenserne er dårligst av alle tettstedene i region Sør til å bruke bilbelte, sier Håkonsen.
- Hvorfor akkurat Drammen?
- Nei, det vet vi ikke, men må finne ut av det, svarer distriktsvegsjefen.
Han sier de vil rette holdningskampanjer mot bestemte miljøer og befolkningsgrupper i håp om at flere skal ta i bruk det livsreddende beltet.
Den store mobilfare
Statens vegvesen trekker også fram bruk av mobil i bilen som medvirkende årsak til de mange utforkjøringene og møteulykkene.
- I den rapporten så viser det at mobiltelefonen har spilt en stor rolle i en del av ulykkene og kanskje til og med vært utløsende, så det er all grunn til å rope et varsko, sier Håkonsen.
Han regner med at det er store mørketall fordi det ikke er mulig å undersøke mobilbruk direkte etter ulykkene.
Les også:
Les mer:
Mer:
Les: