Hopp til innhold

Her er verstingene

Flest dødsulykker i trafikken i region sør.

Dødsulykke E 18
Foto: Roald Marker / NRK

I alt døde 15 personer i trafikken i henholdsvis Buskerud og Vestfold i 2008. Det er for høyt, mener Statens vegvesen.

- Det er vi ikke fornøyd med. Det skyldes kanskje at vi har stor gjennomgangstrafikk og stor trafikk på veinettet vårt, sier Hans Jan Håkonsen, distriktssjef i Statens vegvesen nedre Buskerud.

Torsdag la Statens vegvesen fram sin rapport over dødsulykker i region sør; Buskerud, Telemark, Vestfold og Agder-fylkene.

Rus, fart og bratte kurver

Statems vegvesen
Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

- Dessverre ligger vi ganske høyt på landsstatistikken også, sier Håkonsen.

Han forteller at selv om Buskerud ikke ligger helt på topp, så har fylket ligget i øvre sjiktet over antall dødsfall i trafikken også nasjonalt de sista åra.

Grundig kartlegging av dødsulykkene viser at de fleste tilfellene kunne relateres til rus, høy hastighet eller manglende bruk av sikkerhetsutstyr.

- Men vi ser også at vegvesenet har ting å ta tak i når det gjelder forhold på veien som har skapt ulykker, sier Håkonsen.

Han sier de setter opp bred midtoppmerking på den ulykkesbelastede E-134 og viltgjerder på E-18. I tillegg vil de sette opp rekkverk på andre ulykkesbelastede strekninger, slake ut skråninger og belyse fotgjengerfelt.

Drammenserne dårligst på bilbeltebruk

Han Jan Håkonsen

Hans Jan Håkonsen, distriktssjef i Statens vegvesen nedre Buskerud.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Men viktigst av alt er trolig holdningskampanjer.

- Drammenserne er dårligst av alle tettstedene i region Sør til å bruke bilbelte, sier Håkonsen.

- Hvorfor akkurat Drammen?

- Nei, det vet vi ikke, men må finne ut av det, svarer distriktsvegsjefen.

Han sier de vil rette holdningskampanjer mot bestemte miljøer og befolkningsgrupper i håp om at flere skal ta i bruk det livsreddende beltet.

Den store mobilfare

Statens vegvesen trekker også fram bruk av mobil i bilen som medvirkende årsak til de mange utforkjøringene og møteulykkene.

- I den rapporten så viser det at mobiltelefonen har spilt en stor rolle i en del av ulykkene og kanskje til og med vært utløsende, så det er all grunn til å rope et varsko, sier Håkonsen.

Han regner med at det er store mørketall fordi det ikke er mulig å undersøke mobilbruk direkte etter ulykkene.

Dødsulykker 2005-2008

 

2005

2006

2007

2008

Totalt

Nedre Buskerud

16

14

8

11

49

Øvre Buskerud

8

12

6

4

30

Vestfold

11

7

4

15

37

Nedre Telemark

5

3

2

6

16

Øvre Telemark

7

4

4

4

19

Dødsulykker i trafikken 2005-2008

Les også: Dødsulykke på riksvei 312

Les mer: - Spesialbiler er trafikkfarlige

Mer: Dødsulykke på E 134

Les: - Nå må noe gjøres!