Hopp til innhold

Ønsker å fjerne kontantstøtten

Inkluderingsutvalget foreslår å fjerne kontantstøtten for å bedre integreringen.

Barnehage

Inkluderingsutvalget mener at kontantstøtten bidrar til at mange med minoritetsbakgrunn velger bort barnehagen. Det mener de kan svekke integreringen.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

Inkluderingsutvalget la i dag ut en omfattende rapport med forslag som kan bedre integreringen blant folk med innvandrerbakgrunn. Et av forslagene var å fjerne kontantstøtten.

Kontantstøtte er en pengeoverføring til barnefamilier som velger å ikke benytte seg av barnehage.

Utvalget mener at kontantstøtten bidrar til at mange med minoritetsbakgrunn velger vekk barnehagen, noe som svekker integreringen.

Frykter forskjeller

Ifølge rapporten fryktes det at forskjellen på kompetansen mellom barnehagebarn og "kontantstøttebarn" vil være stor ved skolestart, nå som det ønskes at barnehager skal legge stor vekt på språk og begreper.

Hatten barnehage i Mjøndalen tror det kan være et godt tiltak å fjerne kontantstøtten, så flere med minoritetsbakgrunn begynner i barnehagen litt tidligere.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hatten barnehage

Anette Strandbråten med Farzad Sharafi.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

– Vi vil jo at alle skal begynne tidlig. Samtidig ser vi jo at det er noen fremmedspråklige som kommer til barnehagen det siste året, men da er tida litt knapp på å lære alt før skolestart, sier pedagogisk leder, Anette Strandbråten.

Hvor viktig er det å gå flere år i barnehage før skolestart?

Det betyr jo ganske mye, vi ser jo at barna trives godt i barnehagen her. Det har en del å si iforhold til samarbeid med andre barn, det å leke med barn gir sosial kompetanse og evnen til å løse hverdagslige konflikter, sier Trude Johansen som også er pedagogisk leder ved Hatten barnehage.

pedagog

Trude Johansen støtter forslaget.

Foto: Chetan Rastogi / NRK

– Det er viktig å leke sammen med andre barn, kanskje få seg noen venner før de begynner på skolen. Vi ser jo helt tydelig at barna lærer mest i samhandling med andre barn, de lærer mye av hverandre. Barn er flinke til å si ifra til hverandre, sier Strandbråten.

– Hvor viktig tror du det er for integreringen?

– De får jo oppleve et fellesskap, får føle at man er en del av samfunnet, forteller Johansen.

Viktig med språk

I Hatten barnehage er målet å ha alle de hverdagslige begrepene på plass før skolestart.

– Hvis man begynner på skolen og ikke har begreper på plass, så må de begynne med det på skolen, da henger de automatisk litt etter. Vi ser jo hvor viktig språket er for sosial samhandling. Vi ser jo at de som beynner i barnehagen nå lærer så utrolig fort, i tillegg lærer de å tolke kroppssråket til hverandre, sier Strandbråten.

– Støtter dere forslaget om å fjerne kontantstøtteordningen?

Så lenge det er full barnehage dekning og plass til alle, sier Trude.

Dyrt å fjerne støtten

Det vil bli dyrt for staten om støtten fjernes, for utgitene for å dekke behovet for nye barnehageplasser vil bli mye høyere enn kontantstøtten.

Det vil koste nesten fem milliarder kroner å få "kontantstøttebarna" inn i barnehagene. Likevel lønner dette seg for samfunnet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Barnehage

Farzad Sharafi har lært 'litt' i barnehagen.

Rapporten peker på at det ikke bare er i barneskolen de blir hengende etter, men de vil også ha lettere for å hoppe av videregående, og i siste instans kan de falle utenfor arbeidslivet. Så på sikt vil det spare samfunnet for utgifter, understreker utvalget.

Farzad Sharafi trives godt i Hatten barnehage. I barnehagen bruker de spill for å lære norske begreper.

– Jeg har lært mye og ikke så mye her i barnehagen, sier Farzad.