NRK Meny
Normal

Nå kan bussene strø veien selv

De nye bussene på Kongsberg er lastet med sand, så sjåførene kan strø glatte veier selv.

Trafikkleder Thomas Solheim, Nettbuss Kongsberg

Trafikkleder Thomas Solheim hos Nettbuss viser fram en av de nye bussene med egen strøautomat.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

Til vinteren kan det bli lettere for bussjåførene på Kongsberg å holde ruta, selv om det er glatt på veiene.

De seks nye bussene som skal kjøre byrutene har nemlig innebygde beholdere med strøsand som kan løses ut med en knapp ved plassen til sjåføren. Og det kan bli et nyttig verktøy.

Bussjåfør Tom Jensen

Bussjåførene kan betjene strøkassen med en knapp like ved førersetet,

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

Sklir på holdeplassene

– Jeg husker en gang jeg sto på holdeplassen og begynte å skli. Heldigvis hadde alle passasjerene kommet seg inn på bussen. Det kunne gått ordentlig galt, sier bussjåfør Tom Jensen.

Han tar oss med på en av rutene der det oftest blir vanskeligheter vinterstid. I Gamlegrendåsen er det fullt av svingete og bratte bakker, og det kan fort bli forsinkelser hvis bussen blir stående på tverke, eller rett og slett ikke kommer av flekken.

Klager ikke på kommunen

– Vi kan ikke klage på kommunen, for de er veldig flinke til å strø. Men de kan heller ikke være overalt. Med strøkassene kan sjåførene berge seg selv ut av et knipetak, og slipper å legge på kjetting underveis, sier trafikkleder Thomas Solheim hos Nettbuss på Kongsberg.

Saken fortsetter under bildet

Gamlegrendåsen sett fra bussen

Det er mange svingete og bratte bakker i Gamlegrendåsen.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

– Nå må vi bare lære oss å bruke dette ordentlig. Sjåførene må huske på å fylle på, og må ikke kaste bort sanda unødig, sier Solheim.

Thomas Solheim, trafikkleder for Nettbuss på Kongsberg

Thomas Solheim, trafikkleder for Nettbuss på Kongsberg.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

Holder til 700 – 800 meter

Det er 90 liter sand i i to beholdere, en på hver side av bussen, like bak bakdøra. Det skal holde til å strø 700 – 800 meter vei, litt avhengig av farta bussen holder.

Den grove strøsanda i beholderen blir varmet opp, og setter seg godt fast i underlaget. Når en sjåfør har brukt strøkassa, kan andre sjåfører nyte godt av det gode veigrepet i lang tid etterpå, i stedet for som nå, at veien blir mer og mer polert, dess flere som kjører.

Dette er først og fremst et problem på stoppestedene, og Thomas Solheim tror at det er der Nettbuss kommer til å ha best utbytte av strøkassene.

– Jeg regner med at sikkerheten på holdeplassene blir mye bedre, nå som vi kan strø dem med en gang vi merker at det er glatt, sier han.

Bussjåfør Tom Jensen i Nettbuss

– Det er ikke mye moro når bussen begynner å skli på holdeplassen, sier bussjåfør Tom Jensen i Nettbuss.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK