Aass bryggeri sitt «Sommerøl Lite» kommer ille ut av årets sommerøltest i VG.
Juryen mener produktet lever opp til navnet sitt og smaker «bare en anelse mer enn vann». Panelet honorerer ølet med terningkast én.
Vinner i testen er Grans Utepils, som får fem på terningen.
Les også:
Brutalt
Administrerende direktør i Aass bryggeri, Terje Aaas, medgir at øl med lavt karbohydrat- og kaloriinnhold må bli tynnere i smak enn annet øl. Likevel synes han at terningkast en var svært brutalt for et sommerøl som forbrukerne har satt pris på.
– Lavkaloriøl er etterspurt hos forbrukerne, og da er det vår oppgave å tilby kundene også dette. Aass Sommerøl Lite kom på markedet for to år siden, og selger såpass bra at vi vil fortsette å produsere det, sier Aas.
– Å sammenligne lavkaloriøl med vanlig øl blir som å sammenligne epler med pærer, fortsetter han.
Aas kan da også glede seg over at det vanlige sommerølet fra Aass, og Lundetanges sommerøl, som også produseres av Aass, får den nest beste karakter i testen.
Smaken ligger i styrken
Lavkaloriøl er forholdsvis nytt i Norge, men tok raskt nesten 15 prosent av ølsalget.
– Det viser at vi nordmenn også vil ha lyse, lette øltyper, sier Aass.
Selv nyter han gjerne en juleøl på ni prosent nå på de lyse sommerkveldene. Smaken ligger i styrken, mener bryggeridirektøren og kan fortelle at verdens sterkeste øl er på 41,5 prosent. Aass mener at øl må holde mellom fem og ti prosent alkohol skal det bli virkelig godt.
Bare på polet
Øl over 4,75 prosent kan bare selges på Vinmonopolet i Norge, som til gjengjeld bare har 3,5 prosent av det totale ølsalget i Norge. Dermed er det mye godt øl som aldri når forbrukernes struper, mener Aass. Han følte seg kriminalisert da politikerne i 1993 vedtok at sterkøl bare kan selges fra polet, og vil kjempe for at øl mellom fem og ti prosent igjen kommer tilbake i butikkhyllene.
: Administrerende direktør Terje Aass er glad for øltester, selv om hans «Sommerøl Lite» sammenlignes med vann.
Glad for øltestene
Terje Aass kjemper en kamp mot myndighetene for å sidestille øl med vin og for å kunne informere om øl og ølbruk på bryggeriets nettsider på samme måte som Vinmonopolet gjør med vin på sine hjemmesider.
Derfor er Aass også glad for alle øltester som kommer. Mange aviser har i dag faste vinspalter med vurdering av viner på markedet.
Aass er ikke i tvil om at forbrukerne lar seg påvirke av disse vurderingene, og tror at også øltestene leses med stor interesse. Han tror likevel ikke folk kommer til å snu ryggen til bryggeriets lavkalori sommerøl etter testen i VG i dag.
Bryggeridirektøren tror forbrukerne blir nysgjerrige på øl som skårer høyt på testene, men er samtidig sikker på at ølforbrukere også er lojale mot produkter de liker - uavhengig av hva testpaneler måtte mene.
Støtter Aass
Daglig leder Morten Gran i Grans Bryggeri i Sandefjord, som er testvinner i VG med sitt produkt «Utepils», gir Terje Aass full støtte og mener at å sammenligne lavkaloriøl med vanlig øl blir som å sammenligne lettmajones med vanlig majones.
Grans har selv sluttet å produsere lavkaloriøl, fordi markedet var for lite. Morten Gran er også enig i at lavt karbohydrat- og kaloriinnhold går på smaken løs.
Han tror ikke disse øltypene noen gang vil bli store på markedet.
– Folk drikker ikke øl for å slanke seg, sier han.