Stortingsrepresentant Torgeir Michaelsen fra Arbeiderpartiet synes det er hårreisende at det ikke finnes slike pumper. Nå ber han bensinbransjen få opp farten.
- Nå har regjeringen ordnet med avgiftsfritak og da er det på sin plass at oljeselskapene tilbyr bioetanol til de som vil kjøre mer miljøvennlig.
Mindre CO2
I det reviderte budsjettet, som legges frem 12. mai, kutter regjeringen alle avgifter på såkalt bioetanol. Dette lages av tresprit, og andre blandinger av etanol og biologisk materiale og kalles E 85.
Regjeringen fritar også hydrogenbiler for engangsavgift, og til høsten reduseres avgiftene på andre miljøvennlige biler.
- Vi gjør dette for å få ned CO2 utslippene og for å gi folk billigere bensin, sier Michaelsen.
Svensk suksess
Foreløpig er det ingen bensinstasjoner som tilbyr det nye miljøvennlige drivstoffet, verken i Buskerud eller ellers i landet. I Sverige derimot har bioetanol blitt en suksess. Rundt 50.000 nye biler, som kan bruke E-85, ruller på svenske veier. Bilene kjører på 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin og slipper nesten ikke ut noe klimaødeleggende CO2.
Kan du som stortingspolitiker gjøre noe for å få E-85 på markedet?
- Ja, regjeringen har allerede gjort noe med å fjerne avgiftene på bioetanol, E-85. I tillegg kan jeg bruke min forbrukermakt til å si at alle bensinstasjoner kan blande inn fem prosent bioetanol i bensinen. Det er fullt mulig og alle biler kan kjøre på det, noe som vil gjøre drivstoffet litt billigere og slippe ut litt mindre CO2. I tillegg kan jeg si til bensinstasjonene at de må få på plass pumper med E-85 så fort som mulig, sier stortingsrepresentant Torgeir Michaelsen.
Kan bli lovpålagt
Første april i år ble alle store bensinstasjoner i Sverige pålagt å ha pumper med E-85. Er det aktuelt for regjeringen å gjøre det samme i Norge?
- Vi har sagt at oljebransjen selv må få på plass disse pumpene med E-85 innen kort tid. Hvis det tar for lang tid før det skjer noe så må jeg vurdere hva en skal gjøre med det, avslutter Michaelsen.