Nå er striden omkring gebyrsatsene og regelverket rundt selve gravingen havnet på kommunalministerens bord. Kommunene og fiberselskapene er ikke enige og ber Jan Tore Sanner ordne opp slik at det blir en mer lik praksis.
Store gravearbeider i Drammen
På Brakerøya i Drammen graves det i flere gater. Det er stor aktivitet med gravemaskiner og lastebiler i området. Det skal legges fiber, vann- og avløpsrør, fjernvarme og strømkabler der. Bredbåndsselskapet Get er involvert i noe av arbeidet.
– Her legges det fjernvarme, og her er også Get med på gravesamarbeidet for å få lagt ned nye kabler.
- Les:
Det forteller Sveinung Hatlestad mens han peker og forklarer. Hatlestad er regionssjef i Get.
Men han mener forskjellene på prisene og kravene er for store mellom kommunene:
– Hadde vi hatt ett regime, hadde det vært mye enklere. Da hadde vi sluppet å sammenligne; hvor er det mest lønnsomt å grave.
– Men kan det hende at kunder ikke får fibernett fordi det rett og slett blir for dyrt for dere som utbygger?
– Vi har ikke vært i den situasjonen enda. Men det har vært nære ved noen ganger. Vi må hele tiden vurdere om vi skal grave eller ikke i noen kommuner.
Håper på like retningslinjer
Det samme opplever Viken Fiber.
– Vi gjør det ikke hvis det blir for dyrt og vanskelig. Det må være lønnsomt for oss.
Det sier Jon Birger Ellingsen, direktør for kommunikasjon og marked i Viken Fiber.
– En kommunes regelverk og gebyrsatser kan føre til at kunder i verste fall ikke får fibernett. Det kan hende at vi må prioritere andre steder i stedet, innrømmer Ellingsen.
Både Viken Fiber og Get håper kommunalministeren nå tar tak i reglementet og gebyrsatsene. De ønsker seg lik behandling i alle kommuner.
– Veien må tilbake i samme standard
– For kommunen er det viktig at veien blir tilbakestilt i den tilstanden den var i før gravingen ble satt i gang. Levetiden på veien må være så lang som mulig slik at vi slipper ekstra kostnader på å reparere den.
Det sier Sten Petter Aamodt som er virksomhetsleder for vei, natur og idrett i Drammen kommune.
Har opplevd lappverk på veiene
Han forteller at de har måttet stramme inn regelverket fordi de tidligere kunne oppleve at veien ble gravd opp flere ganger fordi aktørene ikke samarbeidet.
– Det er fint om staten går inn og mener hva kostnadsnivået skal være og hvordan reglene for graving skal være, mener Aamodt.