– Unødvendig i toleransens og respektens land

Avgjørelsen om at man droppet nisseluer og gjorde juleavslutningen om til en vinterfest er ikke tatt av hensyn til elever med fremmedkulturell bakgrunn, sier rektor.

Unni Helland

Unni Helland, lærer ved Fjell skole i Drammen, mener arrangementet på Øren skole er klomsete og unødvendig.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

I forrige uke hadde elvene i en femteklasse ved Øren skole i Drammen gledet seg til å feire juleavslutning på skolen, som det stod svart på hvitt i invitasjonen fra læreren.

Men på selve avslutningen fikk elevene som hadde på seg nisseluer beskjed om å ta av seg disse, skriver Drammens Tidende.

– Dette var veldig klomsete, og det er fort gjort å skape barrierer som ikke behøver å være der. En del norske foreldre blir provosert når en juleavslutning omdøpes til en vinteravslutning for ikke å støte noen, og sånn jeg ser det er det helt unødvendig i toleransen og respektens land, sier lærer Unni Helland ved Fjell skole i Drammen til NRK.no.

Elin Stubberud

Elin Stubberud. Hennes datter er elev i femte klasse på Øren skole, der de ble nektet å ha på nisseluer på avslutningen før jul.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– Dette er sørgelig

Elever og foreldre fikk også beskjed om at den siste samlingen før jul ikke lenger skal kalles en juleavslutning, men vintermarkering, der nisseluer altså ikke hører hjemme.

Elin Stubberud har datteren sin i femteklassen på Øren skole, og hun reagerte med vantro på restriksjonene og endringene som ble gjort.

– Jeg syntes det er sørgelig. Hele juleavslutningen startet med at julen var avlyst og vi skulle ha vintermarkering i stedet. Julefeiringa som er kultur, tradisjon, og 1000 år med kristendom i Norge, ble borte, sier Stubberud.

– Vi ber jo ingen om å tro

Forklaringen foreldrene og elevene fikk for nisselueforbudet og endringen fra juleavslutning til vintermarkering, var for å ta hensyn til de som har annen religion enn den kristne.

– Datteren min fortalte meg at de hadde fått beskjed på skolen at de ikke skulle ha jul som tema i avslutningen, for å ikke fornærme de som ikke feirer jul. Jeg synes man skal ha en åpen dør og et åpnet sinn og invitere alle inn til vår julemarkering. Om man ikke tror på det kristne budskapet, så er man likevel velkommen, akkurat som barna lærer om alle andre religioner på skolen, sier Stubberud.

– Det er denne tradisjonen og denne kulturen de andre har flytta til, og de er hjertelig velkommen til å delta på sine premisser. Vi ber jo ingen om å tro, fortsetter hun.

Rektor ved Øren skole, Tove Fredriksen, har forståelse for at foreldrene reagerer, men påpeker at de på ingen måte har avlyst jula på skolen.

Tove Fredriksen

Rektor ved Øren skole, Tove Fredriksen, sier det er opp til hver enkelt lærer hvordan juleavslutningen skal foregå.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– hensyn til religiøse minoriteter

Avgjørelsen om at man droppet nisseluer og gjorde juleavslutningen om til en vinterfest er ikke tatt av hensyn til elever med fremmedkulturell bakgrunn, men til andre religiøse minoriteter i Norge, sier rektor Tove Fredriksen.

– Det er fortsatt mange juleaktiviteter som foregår, både med og uten nisselue. Men det er opptil hver enkelt lærer hvordan de vil arrangere juleavslutningen og hvilket innhold den har, og det er ofte avhengig av hva de har hatt fokus på det siste halvåret. Det er mange hensyn å ta, og hvilke hensyn som har veid tyngst her, det har jeg overlatt til lærerne, fortsetter hun.

– Noen foreldre syntes at skolen har blitt så politisk korrekt at den sensurerer vekk de norske juletradisjonene?

– Vi gjør ikke det her på Øren. Vi har tradisjonelle aktiviteter som gang rundt juletreet, og juleverksted. Men vi kommer til å ta en runde på dette i etterkant om vi skal ha noen felles retningslinjer, eller om vi skal fortsette å gi fritt spillerom til lærerne, forklarer Fredriksen.

– Hold på tradisjonene

Lærer ved Fjell skole i Drammen, Unni Helland, mener endringene som ble gjort for femteklassen på Øren skole var klomsete.

– Vi kan ha juleavslutninger som vi har hatt, vi skal bare være oppmerksom på at vi lever i flotte multikulturelle samfunn, som skal lære av hverandres tradisjoner og religioner.

– Hvordan gjør dere dette på Fjell skole?

– Jeg skal ha juleavslutning i sjetteklassen min i morgen, og da har elevene en times forestilling, der de synger nye og gamle julesanger. De versene som omhandler Jesus som himmelkonge, guds sønn, eller frelseren, er det noen av barna som har valgt å ikke synge akkurat de versene, da det strider mot deres tro. Vi har også en framstilling av juleevangeliet og Mariam’s fødsel slik den er beskrevet i Koranen, sier Helland.

Unni Helland tok opp temaet om juleavslutning med sine elever i dag, da mange av dem var nysgjerrige og ikke helt forstod alt oppstusset.

– Vi hadde en samtale og alle syntes dette var rart. Som en av elvene sa; vi har jo fri fordi det er jul. Vi har fri fordi det er en religiøs feiring, og elevene må få vite at det er dét som er grunnen. Dessuten, den opprinnelige nissen fra 300-tallet, han kom fra Tyrkia.