Hopp til innhold

Ruller ut nye panteautomater: Skal bedre miljøet

Da den forrige panteautomaten ble lansert, opplevde flere butikker en voldsom økning av flasker og bokser som ble returnert. Nå skal det bli enklere for alle å levere pant.

CO₂ i atmosfæren
426,9 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Wæ, jeg skjønner ingenting, jeg.

Camilla Pettersen står foran panteautomaten Kiwi Vitbank på Lierstranda. Med seg har hun noen flasker hun gjerne skulle returnert.

Men den velkjente automaten med hull i veggen er borte. Det vil si, den er byttet ut.

– Hva trykker jeg på? Skal jeg trykke? ler Pettersen.

Over sommeren skal de nye panteautomatene rulles ut nasjonalt og internasjonalt. Men to splitter nye maskiner er allerede i bruk, som en test.

Camilla Pettersen ved ny panteautomat på Kiwi Vitbank, Lierstranda

Camilla Pettersen forstod ikke umiddelbart hvordan den nye modellen fungerte.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

Stor miljøgevinst og voldsom økning i pant

– Dette er en verdensnyhet, produsert på den andre siden av gaten her i Lier, sier salgssjef i Tomra, Trygve Meyer Jacobsen og smiler bredt mens han kikker på modellen ved navn R2 som altså er installert hos Kiwi Vitbank.

R2 er arvtakeren etter R1, og er den siste såkalte multi-feed-pantemaskinen til Tomra.

– Den gjør det mulig å bare helle innpå flasker og bokser. Den er mer moderne og minimalistisk enn forgjengeren – og det er en mindre enhet, forklarer Jacobsen.

Tomra panteautomat, Kiwi Vitbank, Lier

Fra venstre: Zara Lauder (kommunikasjonssjef i Tomra), Gudbrand Arneson (produktsjef i Tomra) og Trygve Meyer Jacobsen (salgssjef i Tomra).

Foto: Henning Rønhovde / NRK

Nettopp dét er poenget.

Den litt fyldigere R1-modellen ble lansert for rundt fire år siden. I januar fantes 500 av den i 16 land. Men R1 får plass kun i supermarkedene og storbutikkene.

R2, den nye og mer nette modellen, er designet for de mellomstore og mindre matbutikkene. Det vil, ifølge produsenten, gi stor miljøgevinst.

Trygve Meyer Jacobsen med den nye modellen, R2.

Trygve Meyer Jacobsen med den nye modellen, R2.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

Tester etter at den første multifeed-maskinen ble tatt i bruk viser følgende:

  • Noen butikker i Norge har oppnådd 200 % økning i panteøkter, og hele 650 % økning i retur av flasker og bokser, i løpet av 12 måneder med multi-feedmaskin i butikken.
  • Butikker som har multi-feed ser i gjennomsnitt en økning på 33 % i antall brukersesjoner og en økning på 86 % i flasker og bokser som returneres.

– Vi ser jo det at dem som har storebroren til denne enheten, har opplevd en voldsom økning i pant, konstaterer Jacobsen som nå er sikker på at panteraten vil bli enda bedre.

Panteautomat

Hele 1.521.039.873 flasker og bokser ble pantet i Norge i 2022.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

I verdenstoppen

For 52 år siden satt brødrene Tore og Petter Planke i en garasje i Asker og snekret ut en fiks idé. De grunnla selskapet Tomra, og plutselig var verdens første panteautomat et faktum.

Det ligger liksom i blodet. Her til lands panter vi flasker og bokser. Norge er et foregangsland og vi ligger helt der oppe i verdenstoppen. Men vi kan bli enda bedre.

– Vi satser på en lansering i september, og da fortsetter vi å rulle ut resten av året. Vi har begynt å få inn bestillinger på nye automater, til og med før kundene har sett hvordan de fungerer i praksis, forteller Jacobsen.

Ny panteautomat

Slik ser den ut, den nye panteautomaten. Tomra melder at R2 er forberedt for flere typer digitale tjenester som kan aktiveres når kundene og butikkjeden ønsker det.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

– Hva koster dette?

– Det er en mer kostbar enhet. Men for butikken ser vi at det lønner seg, fordi de får en håndteringsgodtgjørelse fra Infinitum på det de samler inn, og de trekker også flere kunder til sin butikk. Vinn-vinn-situasjon.

Panteanlegg på Fetsund

Omtrent 80 prosent av alt som pantes, ender her hos pantemottaket på Heia i Fetsund.

Foto: Infinitum

Pantelappen på mobilen

Tilbake til Camilla Pettersen, hun som ble stående og klø seg litt i hodet foran den nye pantemaskinen.

– Jeg fikk det til altså, sier hun smilende og tar imot pantelappen, – men jeg savner kanskje en bruksanvisning på veggen her.

Knut Christiansen Ølberg ved den nye panteautomaten.

Knut Christiansen Ølberg sier at han har lest om de nye automatene. At man kan få pantesummen digitalt på mobilen, synes han er bra: «Easy-peasy», som han selv sier.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

Det gjør også en annen kar, som ikke ønsker å få navn eller bilde av seg på trykk.

– Det er kanskje ikke helt intuitivt, men ... herregud, det er en panteautomat, hvor vanskelig kan det egentlig være, ler han mens han venter på at R2 gjør opptelling og rekker tunge til ham i form av lappen med kronesummen.

Dette er et bevisst trekk fra produsenten.

Les også Røde Kors vart lei pantetjuvar – begynte å spore flaskene

Aina Borkhus og Sivert Brennhaugen i Løten Røde kors hjelpekorps viser frem panten.

Ifølge Jacobsen hos Tomra, skal R2 være minimalistisk og stilren. Dessuten:

– R2 er forberedt for flere typer digitale tjenester som kan aktiveres når kundene og butikkjeden ønsker det, sier salgssjefen.

Anders Lærum hos Kiwi Lierstranda

Anders Lærum hos Kiwi sier at de allerede nå har merket en økning av folk som kommer med svære sekker med pant.

Foto: Henning Rønhovde / NRK

Anders Lærum er butikkmedarbeider hos Kiwi Vitbank og forteller at de fikk automaten i hus i forrige uke.

– Den er kanskje ikke så lett å tolke før man ser ned på skjermen. Så det er mange som har kommet og spurt «hva er dette?» og som kanskje trenger litt hjelp. Men den er ikke mer komplisert enn de forrige, forsikrer han.

Les også På innsiden av et dataangrep

Eva Sagemo, økonomidirektør i Tomra