Vegdirektoratet har bevilget ca åtte millioner kroner. Det innebærer at kryssset kan fullføres og at byggetrinn 1 på tverrforbindelsen mellom den gamle og den nye E134 på Darbu kan bygges. Byggetrinn 1 går fra E 134 ved Dunserud ned til Fv 72 ved Dunserudstupet. Byggetrinn 2 går fra Fv 72 til den gamle E 134 ved folkehøgskolen i Darbu.
God nyhet
Da nye E134 mellom Hokksund og Kongsberg ble åpnet i november i fjor, ble Darbu avskåret fra å bruke denne veien fordi Dunserudkrysset og tverrforbindelsen ikke ble gjort ferdig slik innbyggerne i bygda var forespeilet.
Prosjektleder Wenche Bjertnes i Statens Vegvesen region sør, forventer at anlegget kan påbegynnes til neste år når de siste formalitetene omkring reguleringsplanene er i orden.
-Dette var en veldig god nyhet, dette har vi ventet på lenge. Men samtidig er det jo også en selvfølge at Vegdirektoratet måtte bevilge disse pengene, sier Lars Grandbakken fra Darbu. Han er leder av den lokale arbeidsgruppa som har samarbeidet med Statens Vegvesen om E134 utbyggingen.
Må ikke bli sovepute
Edvard Lundteigen som også er med i arbeidsgruppa, sier det er helt avgjørende at denne midlertidige tilknytningen ikke blir noe sovepute slik at det trekker ut med gjennomføringen av byggetrinn 2.
Det er ikke ”friske” penger som nå dukker opp, men resten av anleggsmidlene fra E134 Hegstad - Damåsen
Statens vegvesen Region sør og Øvre Eiker kommune er enige om å gjennomføre byggingen av nedføringsvegen i to byggetrinn. Omfanget av tiltak som må iverksettes i boligfeltet for å bygge trinn 1, er også avklart med kommunen. Tiltakene som retter seg mot gående og syklende på øvre del av strekningen, vil bli utredet i en egen reguleringsplan. Denne legges ut til offentlig ettersyn før kommunestyret i Øvre Eiker behandler planen politisk.
Kollektivtrafikk
Hensikten med en nedføringsveg er å gi beboere og næringsliv på Darbu en tilknytning til E 134 via Fv 72. Slik vil fjerntrafikken ledes inn på det overordende vegsystemet fortest mulig. . Tilknytningen vil også redusere trafikken på ”gamle E134” gjennom Darbu.
Og ikke minst gir anlegget adkomst til parkeringsarealene på Dunserud beregnet på kollektivreisende. Her kan publikum parkere bilene og fortsette reisen med buss, etter et såkalt ”park and ride” system.
Finansiering av byggetrinn 2 må tas opp i forbindelse med statlige finansieringsplaner.