Hopp til innhold

– Startkabler er risikosport

Å bruke startkabler på bilen i sprengkulda kan gjøre vondt verre, mener Viking. Feilkobling kan gi deg en verkstedregning på 100.000 kroner.

Startkabler

Hvordan var det igjen? Pluss på pluss og minus på minus? Nei, i de fleste moderne biler skal den ene klemmen festes i karosseriet. Og det tomme batteriet kan likevel eksplodere. Tar du sjansen?

Foto: Jan-Erik Wilthil / NRK

Lyden av kinning og en startmotor som sliter, vil mange bilister høre de neste dagene. Sprengkulde og bilbatterier er en dårlig kombinasjon. Mange velger å løse problemet selv ved hjelp av startkabler – med det kan koste deg dyrt dersom du gjør noe feil.

Startproblemer

Bilbergingsselskapene både har, og får travle dager framover. Kulda har virkelig satt inn over hele landet.

Foto: Cecilie Valentine Brekke / NRK

– Det har blitt en risikosport å bruke startkabler. Det er mye elektronikk i moderne biler som kan bli skadet, spesielt dersom du kobler startkablene feil, sier Geir Danielsen fra bilredningsselskapet Viking.

Han har sett flere eksempler på at det kan gå galt. Og regningen kan bli langt høyere enn du tror, sier han.

– Dersom jeg hadde hatt en ny dyr bil, ville jeg aldri ha lånt strøm fra andre biler. Da ville jeg ringt etter veihjelp. Med 10–15 elektroniske hjerner i bilen, som alle må skiftes samtidig, kan summen fort bli 100 000 kroner på et merkeverksted om noe går galt under lading.

Les også: Utsolgt for bilbatteri i vinterkulda

Kan eksplodere

Geir Danielsen fra bilredningsselskapet Viking

Geir Danielsen fra bilredningsselskapet Viking har selv erfart hvor galt det kan gå når gnister reagerer med knallgass fra et bilbatteri.

Foto: Jan-Erik Wilthil / NRK

Når du kobler på kabelklemmene kan det oppstå opp imot 3000 volt overspenning, som igjen er en fare for elektronikken i bilen.

Som om ikke det er nok; uforsiktig omgang med bilbatterier kan også gå på helsa løs.

– Gassen fra batteriene er like farlig som propangass. Jeg vet om kunder som har stått med biter av batteriet sittende fast i ansiktet.

Dersom det lekker gass fra batteriet, og det utsettes for gnister – kan det eksplodere. For bilredder Danielsen endte det med sykehusbesøk.

– Det dannet seg gass og den kom i kontakt med en gnist. Jeg pustet inn akkurat da. Jeg spyttet ut løse hudbiter i flere måneder etter uhellet, forteller Danielsen.

Men det finnes en enkel måte å unngå disse problemene:

– Det er lett å vedlikeholde batteriet. Bruker du en riktig dimensjonert batterilader to-tre ganger i året så skal batteriet vare i fem til ti år. Og må du lade på vinteren, så bør bilen stå innendørs, gjerne i 20 plussgrader, sier Danielsen.