Det sier direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker.
- På kort sikt bør hun skaffe penger til midtdeler på de mest ulykkesutsatte strekningene. Deretter bør det arbeides for en fremskynding av arbeidet med ny E-18 gjennom Telemark og E6 gjennom Gudbrandsdalen, sier han.
NAF har tatt til orde for mer synlig politi på utfartsveiene. Dette vil kunne gi umiddelbar effekt allerede i sommer. Det som i tillegg er et grep for å redde liv, er å utbedre ulykkesstrekningene på E6 og E18 med midtdeler, kryssutbedringer og etter hvert firefeltsvei.
Statens vegvesen antyder en pris på vel 40 millioner for å få midtdeler på den farlige strekningen Langangen –Telemarksporten. -Dette er et eksempel på et helt nødvendig strakstiltak for å få ned ulykkene på kort sikt, sier Glomsaker.
Rekordmange drepte
Det har vært rekordmange drepte hittil i år, en økning som i stor grad skyldes at flere av veistrekningene ikke er dimensjonert for den enorme belastningen som de utsettes for i ferietrafikken. Nå må trafikantene i Norge få et signal fra øverste hold om at dette tas alvorlig.
- Vi har sett at Navarsete etterspør forslag til tiltak for å få ned dødstallene. NAF tror Regjeringen vet hva som skal til: Et veinett som tilpasset dagens trafikksituasjon og som har ”tilgivende” tiltak i form av fysisk midtdeler, ryddet sideterreng, rumlefelt og autovern i kombinasjon med mer synlig politi. -Dødstallene kan reduseres om det er politisk vilje til å satse på effektive tiltak, sier han.