Hopp til innhold

Puccinis glemte mesterverk ”La Rondine” direkte fra The Met!

Puccinis "La Rondine" har falt i glemmeboken. Nå henter Metropolitan-operaen den fram med stjerneparet Angela Gheorghiu og Roberto Alagna i hovedrollene.

Angela Gheorghiu

Angela Gheorghiu som Magda de Civry i Giacomo Puccinis 'La Rondine'

Foto: ken howard

Hva kan grunnen være til at ”La Rondine”- ”Svalen” av den populære operakomponisten Giacomo Puccini ikke er blitt spilt like ofte som for eksempel ”La Bohème”, ”Tosca” og ”Madama Butterfly”?
Det kan i hvert fall ikke skylles musikken som i ”La Rondine” er av beste Puccini-kvalitet.
”La Rondine”, som i utgangspunktet var ment å skulle bli en operette, har musikalsk slektskap med flere av Puccinis andre mesterverk, mens handlingen har tydelig slektskap med Giuseppe Verdis ”La Traviata” og med elementer fra Richard Strauss konversasjonsopera ”Capriccio”.
Kanskje er ”La Rondine” en opera som taler sterkere til dagens publikum
enn samtidens, som gjerne gikk i operaen for å se mer dramatiske og blodige melodramaer.

Handlingen i denne lette operaen utspiller seg i Paris og i nærheten av Nice på midten av 1800-tallet.

Akt 1: Den velstående Rambaldo og hans elskerinne Magda har invitert til fest i Rambaldos luksuriøse bolig i Paris.
Rambaldo gir sin kjære et vakkert halskjede, mens dikteren Prunier får henne til å minnes sine glade ungdomsdager.
Konversasjonen kretser rundt kjærlighet og penger.
Den unge Ruggero blir introdusert for gjestene og etter en stund gir selskapet seg i vei til Café Bullier for å fortsette festen der.
Tjenestepiken Lisette, som har frikveld, forlater huset arm i arm med poeten Prunier.
Like etter forlater også Magda huset og hun har kledd seg ut som “grisette” - en forkledning hun er meget fornøyd med.

Akt 2: På Café Bullier danser den nyankomne Ruggero med den forkledde Magda og hun forteller ham om en hendelse fra sin ungdom - da hun akkurat på denne kaféen ble forelsket i en ung student. Senere har hun ofte angret på at hun sa nei til kjærligheten den kvelden.
Magda tilstår så overfor sin rike venn Rambaldo at hun er blitt forelsket og at hun ikke vil vende tilbake til ham igjen.
Magda gir seg i vei sammen med nye kjæreste Ruggero.
Men Puccini kan ikke dy seg – han tilsetter en liten bismak til lykken.
En sopranstemme utenfor scenen representerer morgenrøden, og dagslyset får illusjonene til å briste. I det andre akten toner ut – og Magda og Ruggero går av sted i lykkerus, synger sopranstemmen: ”Ikke stol på kjærligheten”.

Akt 3: De to nyforelskede, Magda og Ruggero, bor nå i et lite hus i utkanten av byen Nice på Den Franske Riviera.
Da Ruggero frir til henne og vil presentere sin elskede for sin familie, innser Magda at hun må fortelle Ruggero den hele og fulle sannheten om sitt tidligere liv.
Lisette og hennes nye venn dikteren Prunier oppsøker Magda. Lisette har mislykkes som skuespillerinne og vil gjerne ha tilbake sitt gamle arbeide som tjenestepike, og Prunier forteller Magda at Rambaldo når som helst er villig til å ta henne tilbake igjen.
Magda forteller så sannheten til Ruggero: Hun var tidligere den underholdte elskerinnen til den rike Rambaldo og hun kan derfor ikke treffe hans foreldre uten å gjøre skam på både ham og dem.
Magda gir derfor nok en gang avkall på kjærligheten og Ruggero er knust.

Magda de Civry: Angela Gheorghiu, sopran
Ruggero Lastouc: Roberto Alagna, tenor
Lisette, en tjenestepike: Lisette Oropesa, sopran
Prunier, en dikter: Marius Brenciu, tenor
Rambaldo Fernandez: Samuel Ramey, bassbaryton

Metropolitan-operaens kor og orkester
Dirigent: Marco Armiliato

Direkte fra Metropolitan-operaen i New York