Hopp til innhold

Hans og Grete fra Metropolitan

Eventyr, sult og trolldom i den tyske komponisten Engelbert Humperdincks eventyropera ”Hänsel und Gretel” i en burlesk forestilling fra The Met.

Hans og Grete i Metropolitan-operaens oppsetning
Foto: The Metropolitan Opera

Handlingen i ”Hans og Grete” bygger på brødrene Grimms berømte eventyr.

Akt 1:
I en liten hytte i skogkanten bor søskenparet Hans og Grete sammen med sine foreldre. Faren Peter lager feiekoster og familien er meget fattig.

Hans og Grete er alene hjemme i hytta. Han binder børster og hun strikker. Sulten gnager i magene deres. Grete forteller broren at i dag skal de ha risengrynsgrøt til middag og i pur glede over dette danser og synger de helt til de overraskes av moren som uventet kommer hjem. Hun blir sint og vil slå dem da hun oppdager at de danser og synger i stedet for å arbeide. Melkeskålen som de skulle lage risengrynsgrøt av faller i gulvet og i mangel av noe annet å spise sender hun barna ut i skogen for å plukke markjordbær. Selv faller hun gråtende over ovnen i fortvilelse over familiens håpløse situasjon.

Faren, børstebinderen Peter, kommer hjem. Han er litt beruset men samtidig stolt og glad fordi han har gjort en god handel på markedet. Kostesalget har gått bra i dag og nå kommer han hjem med god mat i kurven. Han spør etter barna, og da han får høre at de er sendt ut i skogen for å plukke bær til middag blir han sint. Han er redd for at de kan bli fanget av heksa og omgjort til pepperkakebarn. Foreldrene begir seg derfor straks ut i skogen for å lete etter Hans og Grete.

Akt 2:
Hans og Grete er ute i skogen. Mens Grete binder en blomsterkrans synger de en sang og i deres overstadige munterhet spiser de jordbærene med en gang i stedet for å tenke på at de skal bringe dem med seg hjem til middag. Mørket faller på og de blir søvnige. Sandmannen strør sand i øynene deres, og etter at de har bedt aftenbønnen slumrer de inn. Himmelen åpner seg og en engleskare stiger ned for å våke over de to sovende barna.

Akt 3:
Søsknene Hans og Grete sover fortsatt. De er fremdeles i skogen. En duggfe vekker dem og de to små begynner straks å fortelle om den vakre drømmen de begge har hatt – en drøm om engler.

Morgentåken letter. De ser seg om og der rett foran seg får de øye på et koselig lite hus. De går nærmere og oppdager snart at det er bygget av pepperkakedeig, pyntet med sukkertøy og søtsaker. Hans og Grete tar for seg av godteriene og ikke lenge etter kommer heksa slesk og innsmigrende ut av huset. Hans vil løpe sin vei, men heksa stanser ham med sin tryllestav. Deretter sperrer hun ham inne i en liten stall og gir Grete i oppdrag å fore ham godt.

Heksa fyrer deretter opp i bakerovnen og i glede over sin siste fangst tar hun en liten flytur på kosteskaftet sitt mens hun priser livet i en munter sang. Da Grete får ordre om å se om ovnen er varm nok, gjør hun som om hun ikke forstår hva heksa mener. Heksa går derfor selv bort til ovnen, åpner den opp og Grete benytter da anledningen til å skubbe den stygge heksa inn i flammene og deretter smeller hun igjen ovnsdøra. Like etter eksploderer bakerovnen og samtidig blir alle kakebarna som var oppstilt som et gjerde rundt det lille huset levende igjen. Hans og Grete leder an i dansen sammen med de nylig befridde barna.

Foreldrene til Hans og Grete kommer. Gjensynsgleden er stor og heksa, som nå er forvandlet til en kjempestor pepperkakekone, dras fram fra ovnens ruiner til alles elleville jubel. Faren takker himmelen for denne rettferdige straffen og eventyroperaen avsluttes med at alle synger i kor stykkets moral: ”Når vi ikke kan holde ut vår sorg, sender Gud trøst”.

Gretel: Miah Persson, sopran
Hänsel: Angelika Kirchschlager, mezzosopran
Gertrud, barnas mor: Rosalind Plowright, mezzosopran
Peter, barnas far: Dwayne Croft, baryton
Sandmannen: Jennifer Johnson, sopran
Duggfeen: Erin Morley, sopran
Heksa: Philip Langridge, tenor

Metropolitan-operaens kor og orkester
Dirigent: Fabio Luisi

Direkte fra The Metropolitan Opera House i New York