Se Dagsrevyens ekstrasending 07.04.1990 om brannen på Scandinavian Star.
Video:
Scandinavian Star forlot havnen i Oslo om kvelden 6. april 1990 med kurs for Frederikshavn i Danmark. Om bord var 387 passasjerer og et mannskap på 98. Fergen hadde blitt satt i rute bare seks dager før ulykken, og det hadde ikke blitt gjennomført brannøvelser for det nye mannskapet.
Flere branner
I løpet av natten oppsto det flere branner om bord. Flammene lot seg ikke slukke og spredde seg raskt. Like før 02.30 ble det sendt ut nødmelding og startet evakuering av passasjerene. De første meldingene fra båtene som deltok i redningsarbeidet gikk ut på at alle passasjerene var berget. På morgenen ble det klart at det var mellom 100 og 200 mennesker igjen om bord på skipet.
159 døde
Det brennende skipet ble tauet til kai i Lysekil, og først 16. april blir brannen slukket. 158 mennesker døde i selve brannen. En person døde to uker senere av røykskader. 136 av de som døde på båten var norske.
Påsatt
Omstendighetene rundt katastrofen er fremdeles omstridte, men det ble raskt slått fast at brannene var påsatte. En 37 år gammel dansk lastebilsjåfør, tidligere dømt for ildspåsettelse, ble av politiet utpekt som brannstifteren, men saken ble henlagt fordi 37-åringen selv døde i brannen.
Forsikringssvindel?
En annen teori er at brannen ble startet av skipets eiere for å få utbetalt en gigantisk forsikringspremie, men uklare eierforhold og vanskelig etterforskning har ikke klart å fastslå noen endelig årsak til katastrofen. Støttegruppen for pårørende og overlevende arbeider fortsatt for ny etterforskning av brannstiftelsen og gransking av eierskapet til skipet.
Brennpunkt lagde dette programmet om den tragiske brannen om bord på Scandinavian Star. Programmet ble sendt 28. mars 2000.
Video:
Etter katastrofebrannen ble Scandinavian Star solgt til et amerikanske rederi. Skipet ble i 1996 satt i drift igjen, nå under navnet Regal Voyager, og seilte flere år i Karibien og Middelhavet. I 2004 ble skipet hugget opp i India.