Den økonomiske veksten de siste fem årene har også hatt positive ringvirkninger inn i musikklivet. Det viser en fersk rapport fra Norsk Teater- og Orkesterforening. Rapporten tar for seg de norske orkesterenes konsertaktiviteter og besøkstall fra 2003 og fram til nå.
Og tallenes tale er klar: Stadig flere publikummere har gått på klassiske konserter, og det har også blitt arrangert flere konserter.
Mindre ny norsk orkestermusikk
Samtidig viser statistikken at norske komponister ikke har fått være med på oppgangskonjunkturene. I løpet av de siste fem årene har det vært spilt stadig mindre ny norsk orkestermusikk.
- Det er alvorlig når antallet nyskrevne norske orkesterverk synker og synker, sier leder for komponistforeningen Asbjørn Schaathun. Det alvorlige i dette er at komponistene slutter å skrive orkestermusikk fordi de ikke synes det er innsatsen verdt, sier han.
- Avtalebrudd
Statstøtten til orkesterene har økt i løpet av perioden,
og i tildelingsbrevene til orkestrene står det klart at de også skal spille ny norsk musikk.
- Når orkestere som mottar millioner av kroner i statsstøtte trapper ned på den nye norske musikken, gjør de ikke jobben sin i forhold til departementet. Dette er et brudd på avtalene, sier Schaathun, og mener nedprioriteringen svekker nivået på den nyskrevne musikken.
- Man må jo få prøvd seg for å bli bedre, mener han
Tilfeldigheter
Lederen i Norsk teater- og orkesterforening, Trond Okkelmo mener det er tilfeldigheter som har ført til utviklingen.
- Det er nok ingen som bevisst har gått inn for å spille mindre ny norsk musikk, det er bare blitt sånn. Orkesterene sitter jo ikke med statistikkene når de planlegger sine konsertsesonger, sier han.
- Mange hensyn
Direktøren for Filharmonien i Bergen, Sten Cranner, sier det er mange hensyn å ta i programsettingen.
- Vi har jo en kunstnerisk diskusjon om hva vi ønsker å presentere, og det er mange faktorer som styrer vår programpolitikk. Vi må gjøre vår virksomhet tilgjengelig for flest mulig, og da er det også et kjernerepertoar vårt publikum forventer å få høre, sier han.
Musikkprofessor ved Univeritet i Oslo, Arvid Volsnes, er enig med Schaathun,
i at orkestrene har ansvar for å la norske komponister prøve seg frem.
- De færreste komponister får mulighetene til å prøve seg ut med orkesterene, det burde vært flere, mener han.