Hopp til innhold

Hardt i det britiske markedet

Nye nasjonale digitalradiokanaler skjerper konkurransen i det britiske radiomarkedet.

Til sommeren starter Channel 4 opp 10 nye nasjonale digitalradiokanaler og blir en sterk konkurrent til den etablerte kommersielle digitalaktøren, Digital One. En av eierne av Digital One, GCap, trimmer nå selskapet og vil framover konsentrere virksomheten rundt fem hovedbrands på FM og bredbånd.

Enorm kanalvekst

Det britiske radiomarkedet har opplevd en enorm vekst i antall radiokanaler de siste årene gjennom innføringen av DAB digitalradio. Konkurransen i dette markedet økte ytterligere da britiske myndigheter ga operatøransvar for en ny kommersiell multipleks til 4 Digital Group, som Channel 4, Storbritannias fjerde største tv-kanal, står bak.

GCap selger sin andel av Digital One til den andre eieren, sendernettselskapet Arqiva, for å redusere de store kostnadene det medfører å distribuere både på FM og DAB.

GCap har også bestemt seg for å legge ned flere FM- og digitalradiokanaler, deriblant Planet Rock, for å spare penger.

Sterke merkevarer nødvendig

-Det er positivt for radiolytterne i Storbritannia at det nå ryddes opp. Nøkkelen til suksess ligger i sterke merkevarer som folk vil ha og et variert og godt innhold, sier Hans Petter Danielsen, leder av Digitalradioutvalget.

-Det er en sunn tilpasning i radiomarkedet at kanaler som ikke er levedyktige blir lagt ned. Sånn må det være når ulike aktører konkurrerer om å levere det beste innholdet, sier Danielsen. Og når resultatet blir at lytterne får tilbud om ti nye kanaler om noen måneder, viser dette at kapasiteten i DAB-nettet i Storbritannia er ettertraktet, avslutter han.

I dag er det 6,5 millioner DAB-mottakere i det britiske markedet og 17 prosent av radiolyttingen i Storbritannia foregår på en digital plattform, viser tall fra analyseselskapet Rajar.