I kveld åpner samtidsfestivalen Borealis i Bergen Travpark, med nylaget musikk av komponisten Espen Sommer Eide. Musikken er laget av og for både mennesker og hester.
- Hestenes oppstilling og sirkeltrav ute på banen er jo en estetisk opplevelse, det er den jeg har vært opptatt av, sier komponisten. Han har fjernet selve veddingen, og heller konsentrert seg om hestenes bevegelser - Jeg har nesten vært hestekoreograf de siste dagene, ler han.
Gammel musikalsk tradisjon
Blant utøverne finner man barneskoleelever, brassmusikere, janitsjarkorps og en steppedanser, forteller komponisten, som mener trav og musikk ikke er nytt. - I gamle dager hadde man jo såkalt defileringsmusikk, forteller han.
HØR:
På den innendørs tribunen kan publikum kose seg med god mat rundt cafebordene, mens hestene traver forbi utenfor. Hovenes klampring ute i kulda akkompagneres av elektronisk musikk som strømmer ut av høytalerne.
Like ved travbanen står rødmalte staller med 150 hester. De firbeinte er
tilsynelatende uberørte av at Borealisfestivalen åpner i deres hjem. Også kusken Jan Erik Landås virker noe uvitende om samtidsmusikk-arrangementene, men han har ikke noe imot musikk på travbanen.
Galoppgenerator
Det er heller ikke første gang hestene i Bergen utsettes for musikalske prosjekter. I fjor ble en gjeng 6. klassinger sluppet løs i stallene for å ta opp hestelyder, og disse opptakene danner nå grunnlaget for Bergen Elektroniske Travpark
En av 6. klassingene utmerket seg sågar som en fremragende støymusiker - nå går Chriss Rune Olsen under kallenavnet støygutten, og trakterer en Galoppgenerator
På Borealisåpningen kan menneskene vente seg en blanding av veddeløp, country, støy og korpsmusikk - men hestene må bruke ørepropper.