Hopp til innhold

Fra bue til pinne

Når en av verdens ledende barokkfiolinister, engelskmannen Andrew Manze, tar fatt på sin første sesong som fast dirigent for Kringkastingsorkesteret, legger han fiolinbuen på hylla og griper dirigentpinnen. - Et forræderi mot mine idealer for fremføring av historisk musikk, sier han.

Barokkfiolinisten Andrew Manze

Andrew Manze

Foto: Benjamin Ealovega

I februar iår ble 43-årige Andrew Manze engasjert som 1. gjestedirigent for Kringkastingsorkesteret. Manze har etterhvert bygget opp en karriere som dirigent for tradisjonelle institusjons-symfoniorkestre, og trappet tilsvarende ned på sin karriere som barokkfiolinist og spillende leder for barokkorkestre med historiske instrumenter.

Sukk

- Den britiske tidligmusikkscenen er i ferd med å bli matlei. "Å nei, ikke Handels Watermusic igjen", er omkvedet, sier Manze som i 2007 trakk seg fra sin stilling som konsertmester i The English Concert etter tidliger å ha sagt fra seg sin lederstilling i The Academy of Ancient Music.

Banebrytende

Manzes spill og mange innspillinger av særlig tysk og italiensk virtuost 1600-talls fiolinrepertoar av komponister som Biber, Schmelzer, Mealli og Marini, har vært banebrytende og viktige, og han er særlig kjent som en dyktig stilimprovisatør og vågal live-musiker.

Ukreativ klassisk musikk

- Mitt fiolinspill er dypt forankret i lærebøkene til 1700-talls-virtuoser som Francesco Geminiani, Giuseppe Tartini og Leopold Mozart, sier Andrew Manze. - Hadde disse musikerne hørt en mainstreamutøver av idag, ville de blitt svært imponert, men etter en stund hadde de likevel måttet spørre: "Hvor er kreativiteten , oppfinnsomheten, nyskapingen?". P2s tidligmusikkprogram, Musikkantikk, har møtt Manze for en samtale om idealer, kompromisser, gleder og skuffelser. Og om historien.

I Musikkantikk søndag 19. oktober kl. 16.03 og mandag 20. oktober kl. 20.30 (reprise). På P2