I februar iår ble 43-årige Andrew Manze engasjert som 1. gjestedirigent for Kringkastingsorkesteret. Manze har etterhvert bygget opp en karriere som dirigent for tradisjonelle institusjons-symfoniorkestre, og trappet tilsvarende ned på sin karriere som barokkfiolinist og spillende leder for barokkorkestre med historiske instrumenter.
Sukk
- Den britiske tidligmusikkscenen er i ferd med å bli matlei. "Å nei, ikke Handels Watermusic igjen", er omkvedet, sier Manze som i 2007 trakk seg fra sin stilling som konsertmester i The English Concert etter tidliger å ha sagt fra seg sin lederstilling i The Academy of Ancient Music.
Banebrytende
Manzes spill og mange innspillinger av særlig tysk og italiensk virtuost 1600-talls fiolinrepertoar av komponister som Biber, Schmelzer, Mealli og Marini, har vært banebrytende og viktige, og han er særlig kjent som en dyktig stilimprovisatør og vågal live-musiker.
Ukreativ klassisk musikk
- Mitt fiolinspill er dypt forankret i lærebøkene til 1700-talls-virtuoser som Francesco Geminiani, Giuseppe Tartini og Leopold Mozart, sier Andrew Manze. - Hadde disse musikerne hørt en mainstreamutøver av idag, ville de blitt svært imponert, men etter en stund hadde de likevel måttet spørre: "Hvor er kreativiteten , oppfinnsomheten, nyskapingen?". P2s tidligmusikkprogram, Musikkantikk, har møtt Manze for en samtale om idealer, kompromisser, gleder og skuffelser. Og om historien.
I Musikkantikk søndag 19. oktober kl. 16.03 og mandag 20. oktober kl. 20.30 (reprise). På P2