Lasse Gjertsen - Foto: Youtube /
Foto: Youtube

Superkjendis på Youtube

Lasse Gjertsen (22) fra Larvik er Norges største nettkjendis. Over ti millioner ganger har videoene hans blitt vist på det populære nettstedet.

Videoene hans har også blitt puplisert andre steder. Derfor er det reelle antallet personer, som har sett videoene hans, mye høyere. Nå kommer jobbtilbudene strømmene, skriver Dagbladet.

- MTV vil at jeg skal lage åtte videoer for dem. Jeg tror jeg kommer til å takke ja, for da blir det litt penger, sier Gjertsen.For åtte videoer får han 1000 dollar per produksjonsminutt.

MTV er ikke de eneste som har tilbudt 22-åringen jobb. Både Chevrolet og Hollywood har kommet med tilbud, men Gjertsen har takket nei. Nå lager han musikkvideo for den kjente italienske cellisten Giovanni Solima.

100 millioner videoer i døgnet

Hele 65.000 videoer blir lastet opp hver eneste dag på Youtube og det vises rundt 100 millioner filmklipp daglig. Bak står helt vanlige mennesker.

- Gjertsen høres tøff ut! Dette må jeg sjekke ut, sier Jill Walkers, førsteamanuensis i humanistisk informatikk ved Universitetet i Bergen.

- Det kule med nettsteder som YouTube er at det er de andre brukerne som løfter deg fram. I stedet for den tradisjonelle TV-kjendisen der du blir håndplukket, så er det brukerne som gjør deg berømt, sier Walker til Dagbladet.

Ingen kjendisdrøm

Lasse Gjertsen hadde ingen drøm om å bli kjendis.

- Men dette har jo fungert veldig bra for meg. Det er et veldig bra springbrett for å få jobb i alle fall, sier han.

22-åringen har utdannelse fra animasjonslinja i Volda og animasjonslina på Kent Institute of Art and Design i England. Men han må gi æren for «Hyperactive» til en dårlig klassekamerat. 

- Det startet med en oppgave som skulle leveres på skolen. Jeg hadde en annen idé i utgangspunktet, og fortalte den til en kamerat. Han stjal ideen, og jeg ble nødt til å komme opp med noe nytt. Resultatet ble «Hyperactive», forteller Gjertsen.