Hopp til innhold

Dette kan det bli slutt på

Gratisplasser på jobben er et problem og må bort, mener Statens vegvesen. I planen for ny trafikkløsning i Tønsberg-regionen er det ett av flere virkemidler for å få oss til å gå.

Parkering, Statens Park Tønsberg

Ved Statens Park i Tønsberg har de ansatte gratis parkering. – Flere vil ta bussen, eller sykle eller gå, dersom de må betale, mener Tore Kaurin i Statens vegvesen.

Foto: Arne Marthinsen / NRK

Når den nye veiforbindelsen fra Nøtterøy til fastlandet står klar om noen år er det også et mål at færrest mulig skal kjøre til Tønsberg.

Strategisjef i Vegvesenet, Tore Kaurin

Tore Kaurin, avdelingsleder i Statens vegvesen, region sør.

Foto: Richard Aune / NRK

For å få til det inneholder forslaget til veiløsning også en rekke tiltak som skal gjøre det litt vanskeligere å velge bilen og litt lettere å velge buss, føtter eller sykkel.

– Bomringen er et viktig element som reduserer biltrafikken, men vi må også legge til rette for kollektivtrafikken, sier Tore Kaurin, avdelingsleder i Statens vegvesen.

Ny trafikkløsning

Fra Nøtterøy planlegges det i tillegg til ny bru fra Kaldnes mot Korten også kun to felt for biler på den gamle Kanalbrua. De to ledige feltene skal bussen bruke. En buss som skal gå oftere enn nå og slippe å stå i kø.

I tillegg er en ekspress-sykkelvei løsningen for å få flere til å sykle, mener man. Den skal ha høy standard og ikke ha mange farlige utkjøringer som syklistene kan hindres av.

Når den nye brua leder trafikken fra Tjøme og Nøtterøy utenom Tønsberg sentrum og Nedre Langgate stenges for gjennomgangstrafikk, så skal det alt i alt bli færre biler i sentrum.

Parkering blir vanskeligere

Parkometer Tønsberg

Staten vegvesen vil at du skal betale for parkeringen når du kjører bil til jobben.

Foto: Arne Marthinsen / NRK

Et annet virkemiddel for å skape et mer bilfritt sentrum er å skape restriksjoner på parkering. Det kan bety dyrere timepriser på parkometrene og at gratisplassen på jobben blir borte.

– Gratisplass på jobben får folk til å velge bilen framfor sykkel, eller buss. De tenker ikke på at de har andre muligheter, sier Kaurin.

Men legger til at det blir opp til kommunen å vedta regler for dette.

– Dette er jo ikke opp til oss å bestemme, men det er viktig å få til. Dessuten ligger det jo også en helsegevinst her, sier han.

Ordfører Petter Berg sier at han er innstilt på at det kan bli en heftig diskusjon rundt disse spørsmålene.

– Vi er enig om at økningen i trafikken bør komme i kollektivtrafikken, men dette blir nok en livlig debatt, sier Berg.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark