Når den nye veiforbindelsen fra Nøtterøy til fastlandet står klar om noen år er det også et mål at færrest mulig skal kjøre til Tønsberg.
For å få til det inneholder forslaget til veiløsning også en rekke tiltak som skal gjøre det litt vanskeligere å velge bilen og litt lettere å velge buss, føtter eller sykkel.
– Bomringen er et viktig element som reduserer biltrafikken, men vi må også legge til rette for kollektivtrafikken, sier Tore Kaurin, avdelingsleder i Statens vegvesen.
Ny trafikkløsning
Fra Nøtterøy planlegges det i tillegg til ny bru fra Kaldnes mot Korten også kun to felt for biler på den gamle Kanalbrua. De to ledige feltene skal bussen bruke. En buss som skal gå oftere enn nå og slippe å stå i kø.
I tillegg er en ekspress-sykkelvei løsningen for å få flere til å sykle, mener man. Den skal ha høy standard og ikke ha mange farlige utkjøringer som syklistene kan hindres av.
Når den nye brua leder trafikken fra Tjøme og Nøtterøy utenom Tønsberg sentrum og Nedre Langgate stenges for gjennomgangstrafikk, så skal det alt i alt bli færre biler i sentrum.
Parkering blir vanskeligere
Et annet virkemiddel for å skape et mer bilfritt sentrum er å skape restriksjoner på parkering. Det kan bety dyrere timepriser på parkometrene og at gratisplassen på jobben blir borte.
– Gratisplass på jobben får folk til å velge bilen framfor sykkel, eller buss. De tenker ikke på at de har andre muligheter, sier Kaurin.
Men legger til at det blir opp til kommunen å vedta regler for dette.
– Dette er jo ikke opp til oss å bestemme, men det er viktig å få til. Dessuten ligger det jo også en helsegevinst her, sier han.
Ordfører Petter Berg sier at han er innstilt på at det kan bli en heftig diskusjon rundt disse spørsmålene.
– Vi er enig om at økningen i trafikken bør komme i kollektivtrafikken, men dette blir nok en livlig debatt, sier Berg.