Hopp til innhold

Elever lærer å bli hyggeligere gjennom rollespill

Opplæring i sosiale ferdigheter hos barneskolebarn fører til to timer mer tid til undervisning i uka, og mindre mobbing.

Magnus Revå.

Magnus Revå føler seg bedre likt etter at skolen han går på, innførte faget ART.

Foto: Helga Tunheim / NRK

Det viser forskningsresultater fra Universitetet i Agder.

Noen få skoler og barnehager i landet har innført faget ART. Resultatene på disse skolene er mindre mobbing og elever som faller lettere til ro.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Barneskole i Re.

Elevene bruker rollespill for å lære seg å blant annet håndtere sinnet.

Foto: Helga Tunheim / NRK

Bruker rollespill

Gjennom rollespill trener elevene på å håndtere sinnet og å bli en hyggelig og omgjengelig person. Etter rollespillet kommer tilbakemeldingene, og det er den positive responsen som gjelder.

– Da må vi ha voksne som ser ungene når de begynner å ta i bruk det de lærer nå, og forsterke dem på den gode atferden sin, sier prosjektleder Vidar Bugge-Hansen i Re kommune.

Vidar Bugge-Hansen.

Vidar Bugge-Hansen sier at det er veldig viktig med høy sosial kompetanse.

Foto: Helga Tunheim / NRK

Kommunen i Vestfold sliter ikke noe mer med problematferd enn andre. Allikevel har kommunen i likhet med mellom 10 til 15 andre kommuner i landet valgt å satse tungt på ART. Alle barnehage- og skolebarn i kommunen går gjennom et 30 timers ART- kurs.

– Sosial kompetanse er viktig for å kunne mestre livet sitt. Vi vet at elle får seg en trøkk en gang, eller et nederlag, og da er det om og gjøre å stå oppreist. Da vet vi at det å ha en høy sosial kompetanse er viktig, sier Bugge-Hansen.

– Mindre omfattende konflikter

ART har spredd seg i Norge i løpet av de siste fem årene. Det kan lektor Knut Gundersen og ART- senteret i Rogaland ta mye av æren for. Flere studier viser at ART har en effekt.

– Du har mindre konflikter mellom elevene, mindre omfattende konflikter, mindre uro, bedre språksetting og mye bedre skoleprestasjoner, sier Gundersen.

Knut Gundersen.

Knut Gundersen kan fortelle om flere positive virkninger av faget ART.

Foto: Helga Tunheim / NRK

Allikevel er det mange skoler i Norge som ikke vil innføre ART i undervisningen på grunn av kostnaden.

– Det er en engangsavgift. En skal trene opp folk, og vi har åtte dagers trenerkurs. Men som en investering så må en alltid investere noen penger, så får en se utbyttet, sier Gundersen.

– Nå liker de meg bedre

På skolen i Re ser også elevene gleden og utbyttet av å trene på sosiale ferdigheter.

– Før så likte ikke jentene i klassen min meg så godt, men nå liker de meg bedre fordi jeg har lært meg å bli snillere enn det jeg var før, sier en av elevene ved skolen, Magnus Revå.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark