Flere asylsøkere har de siste dagene hektet seg på eller under lastebiler som skal ta fergen fra Helsingør i Danmark til Helsingborg i Sverige. Det skriver fergeselskapet HH Ferries Group som trafikkerer og eier denne fergeforbindelsen.
Fergeselskapet har nå skrevet brev til alle sine fraktkunder for å advare mot faren, melder den danske avisen BT.
Farlig under traileren
– Selvfølgelig er det en uheldig og potensielt svært farlig situasjon som disse menneskene bringer seg selv og andre i. Vi ber derfor alle våre kunder om å utvise årvåkenhet for å unngå å frakte asylsøkere på denne måten, skriver direktør for rederiet, Henrik Rørbæk i brevet.
Siden 4. januar har det vært identitetskontroll ved den dansk-svenske grensen.
Fergeselskapet hadde per 26. april kontrollert 773.000 passasjerer. Av dem ble 2.676 personer avvist. Det antas at 127 av dem var migranter.
Flere ulovlige migranter den siste tiden
Ifølge rederiet har de sett en stor tilstrømning av mistenkelige migranter den siste tiden. For litt over to uker siden var bare totalt 64 migranter avvist her siden kontrollen startet forklarer direktøren for det danske Rederiforbundet, Jakob Ullgaard
- Les også
Ifølge fergeselskapets egen nettside frakter de hver dag 50.000 passasjerer, 9.000 biler og 1.600 busser og lastebiler over Øresund.
– Vi ser nå den samme tendensen som vi har sett ved engelske kanalen. Når lastebilene er på vei til fergen sniker folk seg opp på dem. Under en lastebil er det mye plass, så mye at en person kan sitte der, men det er selvfølgelig veldig farlig sier Ullgaard.
Fergene har transportøransvar, noe som innebærer at fergeselskapet har inspektører på dansk side av grensen for å sjekke passasjerers ID. I tillegg sjekkes passasjerer i Helsingborg av svenske myndigheter.
Myndighetene må ha ansvaret
Ifølge direktøren for det danske Rederiforbundet understreker dette at identitetskontroll er en oppgave for myndighetene. For hvis noen kommer seg forbi fergeselskapets kontroll i Danmark, men så blir oppdaget av myndighetene på svensk side, er det fergeselskapene som kan få bøter. Med utviklingen fergeselskapet har sett i det siste frykter de at det kan skje.
- Les også