Hopp til innhold

Industrihistorie like viktig som vikingtida

Rjukanbanen fyller 100 år i august. Da skal det feires med togtur og prominente gjester.

Tom Johansen (t.v.) og Tom Kåfjell
Foto: Roald Marker / NRK

For det er like viktig å markere industrireisningen som det er å ta vare på bonderomantikk og vikinghistorie, mener jubileumskomiteen.

Sjekker "Storegut"

Arbeidet med å sette i stand jernbaneferja ”Storgeut” er i gang. På Tinnoset gjør man i stand slipen slik at ferja kan dras på land for inspeksjon. Industrihistoriker Tom Johansen og Tom Kåfjell er i gang med å bytte ut råtne ”treputer” slik at den 1200 tonn tunge båten kan hvile trygt.

- Fordelen av ”Storegut” og ferjelemmene samt akseltrekket til propellen skal sjekkes, sier Tom Johansen.

(Artikkel fortsetter under bildet)

Tom Johansen (t.v.) og Tom Kåfjell gjør klar en av ”putene” som ”Storegut” skal hvile på

Tom Johansen (til venstre) og Tom Kåfjell gjør klar en av ”putene” som ”Storegut” skal hvile på.

Foto: Roald Marker / NRK

Unik

- Det finnes ikke så store innenlandsferjer for jernbane i nord-europa, sier pensjonert maskinist og prosjektleder Ivan Christoffersen.

Han er i gang med papirarbeidet som tar like mye tid som det mekaniske arbeidet. Skipskontrtollen setter like strenge krav til ”Storeut” som til tankskip på verdenshavene.

- Vi må være ferdig med alt arbeidet innen 9. august for da går jubileumsturen med statsråder og andre prominente gjester. Da skal de kjøre tog fra Notodden til Tinnoset og videre med ferje til Mæl. Derfra går toget videre opp til Rjukan, forteller Cristoffersen.

(Artikkel fortsetter under bildet)

Slipen

Denne slipen skal tåle den 1200 tonn tunge jernbaneferja ”Storegut”

Foto: Roald Marker / NRK

Vil på verdensarvlista

Tinn kommune arbeider hardt for å komme på UNESCOs verdensarvliste. For industrisamfunnet som vokste opp i Vestfjorddalen er unikt.

- Nå har vi sjansen, sier verdensarvkoordinator Øystein Haugan. Riksantikvaren har gitt oss penger til å ruste opp Rjukanbanen og den vil bli det største enkeltbidraget for at komiteen i Paris skal gi oss gi oss verdensarvstatus. Får vi det kan vi markedsføre Rjukan på en helt annen måte i turistsammenheng, sier Haugan.

Indiustrihistorie er viktig

Tom Johansen som har jobbet mye med industrihistorie i Norge mener at arbeidet med å bevare og fortelle om det som har skjedd på Rjukan er like viktig som det å ta vare på Osebergskipet.

- Når man tenker på at man brukte 1 og ett halvt statsbudsjett på å bygge opp industri og infrastruktur på Rjukan er det spesielt. Man brukte energi og høyteknologi for å skape kunstgjødsel som er et produkt i verdensklasse. I tillegg skapte det mange tusen arbeidsplasser og man fikk både ny teknologi og arkitektur som er spesiell i norsk sammenheng,

Går det som Tinn kommune håper får de verdensarvstatus i 2012.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark