Hopp til innhold

– Skremmende at så mange stryker

Halvparten stryker på teoriprøven når de skal ta førerkort for bil. For bare få år siden var det kun ti prosent stryk. – Skremmende, sier sensor.

Kjøreopplæring

Linda Skjelbred har nylig bestått teoriprøven på første forsøk. Hun forteller trafikklærer Preben Utzig at hun brukte trafikkopplæringsboken flittig før hun tok prøven.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Linda Skjelbred og Simen Heinbuch er godt i gang sin kjøreopplæring, og har bestått teoriprøven.

De har begge tatt trafikalt grunnkurs, men ingen av dem har hørt om at det gamle, gode teorikurset fortsatt er et tilbud.

– Tar prøven gang på gang

Simen Heinbuch

Simen Heinbuch sier han har hørt om mange som har måttet ta teoriprøven flere ganger.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Linda Skjelbred forteller hvordan hun studerte før den store testen.

– Jeg leste hele boka. Ikke veldig grundig, men jeg noterte litt viktige ting underveis. Deretter tok jeg mange prøver på Internett, og jeg fikk stryk mange ganger. Men plutselig fikk jeg det til, og dagen etter dro jeg på trafikkstasjonen og tok prøven, sier hun.

Hun besto på første forsøk. Det gjorde også Simen Heinbuch. Han studerte på samme måte, og klarte seg bra. Men han kjenner flere som har slitt med prøven.

– Jeg har hørt om mange som har tatt teoriprøven gang på gang. Det er ikke akkurat billig, og man mister vel motet etter hvert, sier han.

Reidar Herikstad

Sensor Reidar Herikstad ved trafikkstasjonen i Skien sier at det er skremmende at strykprosenten er så høy.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

Men langt fra alle klarer prøven på første forsøk. Sensor Reidar Herikstad ved trafikkstasjonen i Skien sier mange kjøreelever kommer for å ta teoriprøven uten å forberede seg.

– Jeg synes det er litt skremmende. For meg er teoriprøven inngangsbilletten til å få førerkortet, og da er det ille at noen tar så lett på det, sier han.

Herikstad understreker at strykprosenten på femti prosent ikke betyr at femti prosent av dem som tar prøven stryker.

– Dette måles i prosent av antall prøver som blir avlagt, og det er mange som tar prøver flere ganger før de lykkes. Vi har flere tilfeller av kandidater som tar prøven både fem, ti og femten ganger, sier han, og anslår at den reelle strykprosenten ligger på mellom førti og femti prosent.

Vil ha obligatorisk teorikurs

Kjøreopplæringsbok

Trafikklærer Preben Utzig og sensor Reidar Herikstad anbefaler å lese en trafikkopplæringsbok nøye før en teoriprøve. Det er ikke nok å bare øve med prøver på nett, mener de.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

For noen år tilbake var strykprosenten nede i mellom åtte og ti prosent.

– Før tok omtrent alle kandidatene teorikurs. Det var ikke obligatorisk før heller, men da var det en mer innarbeidet del i opplæringen. Det er ingen tvil om at dette har betydning for strykprosenten, sier han.

– Burde teorikurs være obligatorisk i kjøreopplæringen, mener du?

– Ja, en eller annen form for overføring av kunnskap og erfaring burde være obligatorisk, sier han.

Trafikklærer Preben Utzig ved Lappen trafikkskole i Skien er enig med sensoren.

– Det burde være obligatorisk. Nå er det kun obligatorisk med trafikalt grunnkurs, og det er noe helt annet enn teorikurs. Grunnkurset gir kun en innføring i trafikkforståelse, mens et teorikurs er et kurs som gir kunnskap om trafikkregler opp mot en teoriprøve og mot det praktiske i bilen. Mange tror de har hatt et teorikurs når de har vært gjennom trafikalt grunnkurs, men det har de altså ikke, sier han.

Kjøreopplæring

Trafikklærer Preben Utzig sier at flere kunne klart seg med færre kjøretimer, dersom de hadde tatt et teorikurs på forhånd.

Foto: Hilde Martine Lindgren / NRK

– Ikke bruk bare nett

Utzig forteller at kjøreskolene tilbyr teorikurs, men at de fleste elevene velger det bort.

– Dessverre gjør de det. Elevene i dag studerer nok mer på nettet enn før, og det er ikke alltid nok, sier han.

– Men forstår du at elevene velger bort det som ikke er obligatorisk, siden det allerede er svært kostbart å få seg førerkort?

– Ja, men jeg tror noen elever kunne klart seg med færre kjøretimer dersom de var sterkere på teoridelen. Så kanskje de hadde spart penger på å ta et teorikurs, sier han.

Han har flere råd til elever som skal ta teoriprøven.

– Kjøp deg en bok. Les den. Les lovverket som står bakerst i boken, og les så tolkningen som står foran. Deretter kan man kanskje teste seg på nettet. Ta en prøve eller to, men ikke øve ved kun å ta prøver på nettet. Det blir helt feil, sier han.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark