Linda Skjelbred og Simen Heinbuch er godt i gang sin kjøreopplæring, og har bestått teoriprøven.
De har begge tatt trafikalt grunnkurs, men ingen av dem har hørt om at det gamle, gode teorikurset fortsatt er et tilbud.
– Tar prøven gang på gang
Linda Skjelbred forteller hvordan hun studerte før den store testen.
– Jeg leste hele boka. Ikke veldig grundig, men jeg noterte litt viktige ting underveis. Deretter tok jeg mange prøver på Internett, og jeg fikk stryk mange ganger. Men plutselig fikk jeg det til, og dagen etter dro jeg på trafikkstasjonen og tok prøven, sier hun.
Hun besto på første forsøk. Det gjorde også Simen Heinbuch. Han studerte på samme måte, og klarte seg bra. Men han kjenner flere som har slitt med prøven.
– Jeg har hørt om mange som har tatt teoriprøven gang på gang. Det er ikke akkurat billig, og man mister vel motet etter hvert, sier han.
- Les også:
- Les også:
Men langt fra alle klarer prøven på første forsøk. Sensor Reidar Herikstad ved trafikkstasjonen i Skien sier mange kjøreelever kommer for å ta teoriprøven uten å forberede seg.
– Jeg synes det er litt skremmende. For meg er teoriprøven inngangsbilletten til å få førerkortet, og da er det ille at noen tar så lett på det, sier han.
Herikstad understreker at strykprosenten på femti prosent ikke betyr at femti prosent av dem som tar prøven stryker.
– Dette måles i prosent av antall prøver som blir avlagt, og det er mange som tar prøver flere ganger før de lykkes. Vi har flere tilfeller av kandidater som tar prøven både fem, ti og femten ganger, sier han, og anslår at den reelle strykprosenten ligger på mellom førti og femti prosent.
Vil ha obligatorisk teorikurs
For noen år tilbake var strykprosenten nede i mellom åtte og ti prosent.
– Før tok omtrent alle kandidatene teorikurs. Det var ikke obligatorisk før heller, men da var det en mer innarbeidet del i opplæringen. Det er ingen tvil om at dette har betydning for strykprosenten, sier han.
– Burde teorikurs være obligatorisk i kjøreopplæringen, mener du?
– Ja, en eller annen form for overføring av kunnskap og erfaring burde være obligatorisk, sier han.
Trafikklærer Preben Utzig ved Lappen trafikkskole i Skien er enig med sensoren.
– Det burde være obligatorisk. Nå er det kun obligatorisk med trafikalt grunnkurs, og det er noe helt annet enn teorikurs. Grunnkurset gir kun en innføring i trafikkforståelse, mens et teorikurs er et kurs som gir kunnskap om trafikkregler opp mot en teoriprøve og mot det praktiske i bilen. Mange tror de har hatt et teorikurs når de har vært gjennom trafikalt grunnkurs, men det har de altså ikke, sier han.
- Les også:
- Les også:
– Ikke bruk bare nett
Utzig forteller at kjøreskolene tilbyr teorikurs, men at de fleste elevene velger det bort.
– Dessverre gjør de det. Elevene i dag studerer nok mer på nettet enn før, og det er ikke alltid nok, sier han.
– Men forstår du at elevene velger bort det som ikke er obligatorisk, siden det allerede er svært kostbart å få seg førerkort?
– Ja, men jeg tror noen elever kunne klart seg med færre kjøretimer dersom de var sterkere på teoridelen. Så kanskje de hadde spart penger på å ta et teorikurs, sier han.
Han har flere råd til elever som skal ta teoriprøven.
– Kjøp deg en bok. Les den. Les lovverket som står bakerst i boken, og les så tolkningen som står foran. Deretter kan man kanskje teste seg på nettet. Ta en prøve eller to, men ikke øve ved kun å ta prøver på nettet. Det blir helt feil, sier han.