Hopp til innhold

– Vi har aldri opplevd dette før

Bratsbergbanen har fått omfattende skader etter helgens flom. – Jeg har aldri sett dette på Drammen- eller Vestfoldbanen før, sier Trond Killingdalen i Jernbaneverket.

Flomskader på Bratsbergbanen.

Fagfolk i Jernbaneverket sier at de aldri har sett slike omfattende skader på Drammensbanen og Vestfoldbanen før.

Foto: Øystein Økter / NRK

Flomvannet begravde biler i de enorme massene, og togskinnene minner mer om hengebroer enn jernbanespor. Det vil gå flere uker før det kan kjøres tog på disse skinnene.

Tirsdag var fagfolk fra Jernbaneverket på Notodden for å vurdere situasjonen.
De forteller at de har aldri sett så omfattende flomskader på denne banen noen gang.

– Vi har ikke opplevd dette på Drammen- og Vestfoldbanen før. Dette er det største vi har hatt av ras ifølge av vannskader, sier assisterende faglig leder for Linje i Jernbaneverket Trond Killingdalen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Flomskade på jernbanen.

– Politisperringene er først og fremst satt opp for at uvedkommende ikke skal komme inn på området her, sier geolog Pål Buskum.

Foto: Øystein Økter / NRK

– Massiv vannmengde

Killingdalen forteller at en geolog har befart stedet, og at området skal sikres. Han vet ikke hvor lang tid det vil ta før togtrafikken kan gå som normalt igjen.

– Det er store skader her og det er helt umulig å si når tog kan begynne å gå her igjen, sier han.

Killingdalen forklarer at vannet som har kommet ned langs Vålabekken har gått utover sine grenser og funnet andre veier.

– En massiv vannmengde har stått her og presset og til slutt har det gitt etter, sier han.

– Et klassisk eksempel

Flommen har gjort skader for flere millioner kroner.

– Det er umulig å si hvor mye dette vil koste, men det dreier som om noen millioner, opplyser Killingdalen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Geolog Pål Buskum.

Geolog Pål Buskum har undersøkt rasstedet og forteller at det kan ta lang tid før togtrafikken er i gang igjen.

Foto: Øystein Økter / NRK

Geologen fra Jernbaneverket, Pål Buskum, må vurdere sikkerheten før arbeidet med å reparere strekningen kan starte.

– Det vi ser her er veldig spesielt. Det er store masser som har vært i bevegelse og det har vært en del vann på avveie her. Vi har befart området og det virker som om det er 1000 kubikk masser som har vært i bevegelse, sier Pål Buskum, geolog i jernbaneverket.

Hvordan kan noe slikt forebygges?

– Ved å sikre dreneringssystemet og vannsystemet. Dette er et klassisk eksempel på et dreneringssystem som ikke er dimensjonert eller som ikke har tatt hensyn til vannet på avveie.

– Våtere og villere

Han forteller at et slikt arbeid kan ta lang tid.

– For det første så skal området sikres. Det blir det kortvarige arbeidet som blir gjort her. Over tid blir hullet fylt igjen, og det vil ta relativt lang tid før anlegget er i drift igjen. Slik det ser ut nå så vil det ta kanskje en måneds tid før ting begynner å nærme seg normalt, sier Buskum.

Han legger til at flommen er på retur for øyeblikket. Rasområdet er sperret av med politisperringer og geologen anbefaler ikke folk og oppholde seg på området.

– Politisperringene er først og fremst satt opp for at uvedkommende ikke skal komme inn på området her. Kantene her er ustabile så jeg anbefaler ikke privatpersoner å gå her, sier geologen.

Hvordan har det godt med jernbanen ellers i landet når denne flommen har stått på?

– Det har vært en spesiell sommer i år, det har jo vært et par episoder på Begrensbanen. Generelt sies det jo at vi har en viss klimatisk endring i Norge og vi må bare forvente at det blir våtere og villere, sier Buskum.