Kunnskapsministeren var i dag på rundtur i Sandnes og Stavanger. Blant annet tok Røe Isaksen turen innom Auglend barnehage i Stavanger.
– Jeg synes alltid det er moro å være på besøk i barnehagen, sa kunnskapsministeren, etter å ha sunget flere sanger, og gjort seg ferdig med noen leker.
Selv om besøket bar preg av lek og moro, var det også en alvorlig undertone knyttet til stoppet.
Norge mangler 6000 barnehagelærere, 500 bare i Rogaland. Nå ville kunnskapsministeren se hvordan Auglend barnehage takler den store mangelen på faglærte barnehageansatte. Han er imponert.
– Denne barnehagen, og flere andre barnehager i Rogaland har vært flinke til å sørge for å ha nok barnehagelærere. Nøkkelen til gode barnehager ligger i kompetansen til de ansatte, sa Røe Isaksen.
Kvalitet
Rogaland har satset stort på faglig kvalitet i barnehagene. Gjennom et eget prosjekt, som har fått navnet «Glød», ønsker fylkeskommunen å legge til rette for at flere ansatte tar videreutdanning, og at flere unge velger å bli barnehagelærere i framtiden.
Røe Isaksen mener at det er to punkter som er helt sentrale for at prosjektet skal lykkes.
Les kronikken: Vi må løfte barnehagene
– For å rekruttere flere, må vi ha et godt lokalt samarbeid. Dette har fungert bra i Rogaland. Samtidig er vi nødt til å få fram at det å være barnehagelærer også er faglig interessant og spennende, sier kunnskapsministeren.
Her mener han at Rogaland har utmerket seg.
– I dette fylket har vi vært flinke til å rekruttere flere barnehagelærere, samt å tilby videreutdanning til de ansatte som jobber her. Alt dette er med på å øke kvaliteten i barnehagen, noe som jeg også tror svært mange foreldre er opptatt av, sier han.
Økt kompetanse
Virksomhetsleder i Auglend barnehage, Bente Sjøthun, setter pris på de fine ordene fra kunnskapsministeren.
Hun forteller at systematisk jobbing over flere år har gitt resultater.
Les også:
– Vi er veldig opptatt av kompetanse og kvalitet i alle ledd. Rutiner og kompetanseheving er viktig for å kunne gi en god og trygg barnehage, sier hun.
Ikke en trygg barnehage bare for barna, men også en trygg arbeidsplass for de ansatte. Sjøthun tror trygge arbeidsutsikter kan være med på å lokke flere potensielle barnehagelærere inn i yrket.
– Det viktigste er å gi ansatte gode rammer. Det er først da du kan drive fram den kompetansen barnehagelærerne har tilegnet seg gjennom utdannelsen. Dette vil igjen skape god trivsel, og det vil gjøre barnehagelærerne godt rustet til å gjøre den jobben de er satt til å gjøre, sier Sjøthun.