Hopp til innhold

Gir penger til kunstmuseum for å heve nivået

Finansmannen Tor Dagfinn Veen er lei av middelmådige utstillinger på Stavanger Kunstmuseum. Nå har han gitt tre millioner kroner i gave til museet for å løfte nivået.

Gir penger til kunstmuseum for å heve nivået

MISFORNØYD MED NIVÅET: Finansmannen Tor Dagfinn Veen er i likhet med flere kunstkritikere misfornøyd med utstillingene på Stavanger Kunstmuseum. Derfor har han finansiert blant annet denne samtidskunstutstillingen fra Europa, USA og Sør-Afrika.

Foto: Anders Fehn / NRK

Peter Meyer

Direktør, Peter Meyer, på museet har fått kjeft av byens kunstkritikere for å skape for få egne utstillinger

Foto: Anders Fehn / NRK

– Jeg har bare sett fotografier av maleriene før. Det ser spennende ut, sier Tor Dagfinn Veen.

Finansmannen Tor Dagfinn Veen står i hovedsalen i Stavanger Kunstmuseum. Nye lettvegger er satt opp for å få plass til samtidskunst fra Europa, USA og Sør-Afrika.

Utstillingen er betalt av Veen, som var med på å grunnlegge Skagenfondene, og som bladet Kapital har rangert på 66. plass over Norges rikeste.

– Vi betaler dem en million kroner over tre år, så skal de løfte oss opp på et internasjonalt nivå.

– Så du stiller ingen andre betingelser?

– Nei da!

Har fått kjeft

Direktør, Peter Meyer, på museet sier gaven betyr at museet får mer enn dobbelt så mye penger til utstillinger i disse tre årene.

Han har fått kjeft av byens kunstkritikere for å skape for få egne utstillinger, og overlate visningsrommet til Statoil og private samlere.

Nå svarer han med en utstilling av 45 malerier. De er alle laget etter årtusenskiftet, og har både abstrakte og figurative elementer.

– Jeg mener utstillingen er en av dem mest markante i Norge i år, fordi det er den første utstillingen som ser på betydningen av samtidighet i kunsten på en ny måte. Her er kunstnere som går tilbake i kunsthistorien for å utvikle nye bilder, sier Meyer.

– Hvorfor velger du å gjøre akkurat dette?

– Fordi det er denne kunsten brenner jeg for, sier Meyer.

Selv er han særlig begeistret av et portrett av Picassos elskerinne Dora Maar, malt av Marlene Dumas fra Sør-Afrika.

– Et betagende bilde. Man forstår jo hvorfor Picasso falt for henne, sier direktøren.

Kunst på Stavanger kunstmuseum

Maleriene som nå stilles ut er alle laget etter årtusenskiftet, og har både abstrakte og figurative elementer.

Foto: Anders Fehn / NRK

Vil ha trøkk

– Jeg liker bilder med litt trøkk i, sånn som dette, sier Tor Dagfinn Veen og peker på et stort maleri av Kaspar Bonnén.

Investoren har ingen kunstutdannelse, men har samlet kunst i mange år, og har investert i både galleridrift og lokal film.

Byens studentopera har også fått penger av finansmannen og hans familie. Han mener det er et nasjonalt problem at det settes av for lite penger til drift i norsk kulturliv generelt, og kunstmuseene spesielt.

– Vi er flinke til å bygge hus, men bruker for lite til å drive dem, og putte kvalitet inn i dem, sier Veen.

Han mener det er svært viktig å lage gode skiftende utstillinger, slik at publikum som bor i byen stadig kommer tilbake.

Følelsen av en labyrint

Hele storsalen er bygget om for anledningen, og lettvegger er satt opp for å skape følelsen av en labyrint.

– Det er for å gi publikum nye opplevelser, sier direktør Meyer.

Han har normalt 800.000 kroner i året å lage utstillinger for. Andelen av driftsmidlene som går til utstillinger ved de norske kunstmuseene er lav, og gaver er slett ikke daglig kost.

En million ekstra i året betyr mye, og kunstkritiker Trond Borgen håper på et løft for museet i Stavanger nå.

– Kunstmesener som Veen har sin naturlige plass, men dette setter også offentlige myndigheter i skammekroken. Man skal ikke sponse slik at bevilgende myndigheter kan løpe fra sitt ansvar, mener Borgen.

Og Tor Dagfinn Veen forsikrer at han ikke har noen baktanker.

– Dette er en gave til byen, sier han.