Hopp til innhold

Transportoppdrag i lufta svekker akuttberedskapen

Helikoptrene er opptatt i flere timer, og det går utover akuttberedskapen, forteller lege i luftambulansen i Stavanger, Conrad Bjørshol.

Brann på Tasta

Luftambulansen på oppdrag i Stavanger tidligere denne uka. Nå mener mannskapet at de altfor ofte må kjøre pasienter mellom sykehusene. Det samme gjelder Hovedredningssentralens redningshelikoptre.

Foto: Birk Florian Fischer Magnussen

Stadig flere rene transportoppdrag i lufta mellom sykehusene i Sør-Norge fører til at rednings- og akuttberedskapen blir svekka. Det mener mannskapet i Luftambulansen. Ofte blir helikoptrene opptatt i flere timer når pasienter skal forflyttes.

– I praksis blir vi borte fra området vårt i to til tre timer. Vi har i gjennomsnitt tre transportoppdrag til Bergen per uke, med forskjellige pasienter som må til behandling på Haukeland sykehus. Det er ikke tvil om at det går utover beredskapen lokalt i Rogaland, spesielt kanskje i Sør-Rogaland, sier Bjørshol.

Luftambulanseoppdragene øker kraftig

Det blir stadig flere transportoppdrag, både for luftambulansen og redningshelikoptrene. Halvparten av flyvningene til 330 skvadronen er som luftambulanse.

– Vi har en økning i oppdrag generelt, som i snitt har en fordobling hvert tiende år. Det er bekymringsfullt. Vi ser at en sårbar ressurs blir lagt større press på, hvert år som går, sier Bjørshol.

Stadig fleire reine transportoppdrag i lufta mellom sjukehusa i Sør-Norge fører til at rednings- og akuttberedskapen blir svekka. Det meiner mannskapa i Luftambulansen. Ofte blir helikoptera opptatt i fleire timar når pasientar skal flyttast.

Også Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) merker at ambulanse- og redningshelikoptre brukes til transportoppdrag. Jarle Øversveen er avdelingsdirektør i HRS.

Hovedoppgaven til redningshelikopteret er i redningstjenesten, men hittil i år har luftambulanseoppdragene økt kraftig.

– Kurvene peker kun en vei. Sammenlignet med i fjor ser vi etter første halvår en signifikant økning på nesten 32 prosent i forhold til antall luftambulanseoppdrag med redningshelikopter, sier Bjørshol.

Går utover tilbudet til befolkningen

De lange transportoppdragene til luftambulansen gjør også at helikoptercrewene blir satt på bakken, fordi de har flydd for mange timer. Det svekker også beredskapen.

– I natt var crewet ute av vakt fordi de hadde flydd for mange timer forrige døgn. Så det er klart en belastning på beredskapen, og det går utover tilbudet til befolkningen, sier Bjørshol.