Hopp til innhold

Beredskapen svekkes av fartsgrenser

De fleste ambulanser i Norge må registreres med en vekt på over 3500 kg. Dette gjør at de ikke har lov til å kjøre i mer enn 80 km i timen, med mindre de er i utrykning.

Flaatten med hjertestarter

Jørn Flaatten ved ambulansestasjonen i Tønsberg peker på det som blant annet fungerer som hjertestarter.

Foto: Amalie Frøtystad Nærø / NRK

På grunn av mye tungt, men nødvendig utstyr, må de fleste ambulanser registreres som over 3500 kg.

Jørn Flaatten, stasjonsleder for ambulansestasjonen i Tønsberg, sier at dette i noen tilfeller svekker beredskapen.

Timeekspressen er raskere

Slik regelverket er i dag kan Timeekspressen kjøre raskere enn ambulansen, når den ikke er i utrykning.

– Utviklingen i ambulansetjenesten har gått raskere enn regelverket, sier Flaatten. Det synes han er problematisk.

– Konsekvensen av dette er først og fremst en dårligere beredskap. Vi har mange transporter, særlig innover til Oslo og Oslosykehusene. Når ambulansene er på vei dit eller tilbake igjen uten utrykning, vil disse turene ta mye lenger tid. Da er disse ambulansene utenfor eget distrikt, og det er færre som kan ta seg av det akutte der de hører hjemme, forteller han.

Står i kø på E18

Nå har det kommet flere partier med en fartsgrense på 110 km i timen flere steder langs E18, men ambulansene kan altså ikke holde fartsgrensene.

Flaatten sier at problemet er større på denne årstiden.

– Med den utfarten vi har fra Oslo og sørover nå, har vi ofte mange ambulanser som står i kø på E18. I de tilfellene merker vi at beredskapen er betydelig svekket, forteller han.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen og statssekretær Bård Hoksrud kommer til Tønsberg for å høre mer om utfordringene og konsekvensene av dette i dag.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark